fbpx

תפריט

איך אדם עיוור משתמש בתוכנה להקראת מסך

ככל שהשנים עוברות והעולם הופך לטכנולוגי יותר הדרישה לנגישות באינטרנט גוברת ועולה משמע כל השירותים והמידע שאנו צריכים מגיע מרשת האינטרנט. מחפשים איזה שואב אבק לבית? מכונית או דירה? אני מבטיח לכם שהמקום הראשון שתפנו אליו הוא האינטרנט. כמה הקלקות ואתם נמצאים בגוגל, מחפשים את כל המידע שרוצים לדעת ומקבלים אינספור תוצאות חיפוש ממספר רב של חברות הנמצאות בארץ ובעולם. עם החשיבות הרבה במידע המופץ ברשת ודרישה לביצוע תהליכים שמשפרים את הנגישות באינטרנט, אנו חייבים לשים דגש ולהבין כי ישנם אנשים עם מוגבלויות שונות שאינם יכולים לצרוך את המידע והשירותים שאנו מציעים וכך הם נפגעים (וגם אנחנו כמובן) ולא מצליחים לבצע את החיפוש או לקרוא את המידע שהכי רלוונטי עבורם.

בפוסט הבא אנו אדבר על אנשים עיוורים המשתמשים ברשת האינטרנט

הרבה אנשים חושבים לעצמם איך יכול להיות שאדם עיוור גולש באינטרנט? אז בואו ואני אגלה לכם סוד קטן. אדם עיוור משתמש הרבה ברשת האינטרנט כי זה המקום הכי מהיר, נוח ונגיש שיש. נגיש הכוונה קל לשימוש מכל מקום ובכל שלב ולא מבחינת הנגישות הדיגיטלית (כפי שלוודאי אתם חושבים).

פעם הייתי בהרצאה של בחור עיוור שהחליט לקחת את המוגבלות שלו ולהסתכל על החצי הכוס המלאה, כמה שזה בלתי נתפס לאנשים ללא מוגבלות בראיה. מהמקום הכי נמוך שלו הוא התרומם והסביר לכולם כי המוגבלות שלו רק חידדה לו חושים אחרים וגמרה לו להסתכל על החיים בצורה אחרת, בצורה חיובית וכי "השד" לא כל כך נורא. הוא אמר שלפני עידן האינטרנט, הכל היה הרבה יותר קשה, לדוגמה כדי לצאת לבנק הוא היה צריך להתארגן יומיים לפני, לתכנן לו את הדרך, לחפש מלווה אפילו להתלבש לבד זה היה לעיתים אף מתסכל אותו. ברגע שכל הנושא הפך לדיגיטלי הוא עושה את אותן פעולות בדקות מה שבעבר לקח לו שעות רבות ואף ימים.

הנגשת האתר לאנשים עיוורים

בעוד שעסקים רבים מתמקדים בשיווק, פרסום והפצת המוצרים או השירותים שלהם לציבור הרחב, הם לעיתים קרובות שוכחים כי יש ציבור שלם שלא יכול לגשת ולצרוך את המידע שלהם כלל. אנשים עם מגבלות ראיה או עיוורים לרוב אינם יכולים לגלוש באתרי אינטרנט שונים ולהבין מהו המידע שמסתתר מאחורי כל דף. חוסר ההבנה הזאת בנגישות באינטרנט ובאי התאמת האתר לתוכנה להקראת מסך גורמת סבל רב לאלפי ואף עשרות אלפי אנשים בארץ.

אדם עיוור לרוב משתמש בסלולרי או במחשב שלו שעליו מותקנת תוכנה להקראת מסך כדי לחפש שירותים, לצרוך אותם ולשמור על קשר עם המשפחה, החברים והעולם כולו.

חוויית הגלישה לאדם עיוור שונה ממכשיר אחד לאחר ולכן יש לוודא כי האתר או האפליקציה שלכם נגישה ומותאמת לכמה שיותר מכשירים, מערכות הפעלה וטכנולוגיות מסייעות נפוצות כמו למשל תוכנה להקראת מסך.

האמת אפשר לסכם את זה במשפט אחד ככל שהאתר שלך מסובך יותר, כך יתכן שיהיה קשה ומסורבל יותר לשמור על רמת נגישות דיגיטלית והנחיות הנגישות באינטרנט.

מה זה בעצם תוכנה להקראת מסך?

תוכנה להקראת מסך היא בעצם טכנולוגיה מסייעת המשמשת בעיקר אנשים עם מוגבלות ראייה. קוראי מסך מתרגמים מידע על המסך לדיבור כך שהאדם המשתמש בתוכנה להקראת מסך יוכל להאזין לתוכן המוצג באתר וכך לצרוך את המידע או השירות שאותו אתר מציע

החוויה והשימוש בתוכנה להקראת מסך עבור אדם עם מוגבלות ראייה שונה מהשימוש באמצעות במכשיר סלולרי (שבה לרוב התוכנה מותקנת מראש) לעומת מחשב שולחני המגיע ממגוון מותגים ומגוון מערכות הפעלה שלא תמיד נגישות או מותאמות לשימוש עם תוכנות להקראת מסך.

כיצד משתמש אדם עיוור בתוכנה להקראת מסך המותקנת על מחשב נייח

משתמש עיוור משתמש באמצעות המקלדת שלו כדי לנווט ולחקור אלמנטים או נקודות עיגון מרכזיות המופיעות בתוכן האתר או באותו מסמך ספציפי. נקודות עיגון מרכזיות כוללות טקסט המופיע כקישור או לינק נגיש, תפריטי ניווט מרכזיים (כמו למשל תפריט עליון) ואף טפסים לפנייה מהירה וקלה לבעל האתר.  באמצעות המקלדת המשתמש יכול לעבור מאלמנט לאלמנט במהירות אך חשוב להסביר ולפרט את המידע בצורה פשוטה ומובנת ככל שניתן כדי שנוכל להנגיש לו את המידע באופן המיטבי עבורו.

כיצד משתמש אדם עיוור בטלפון הסלולרי שלו כדי לגלוש באינטרנט

במכשיר סלולרי אין מקלדת ואין אפשרות לניווט מהיר וקל ולכן אנשים עיוורים אנשים עם לקות ראייה חמורה ישתמשו בשילוב של כמה אפשרויות או תזוזות באמצעות האצבע על גבי המכשיר הסלולרי כדי לזהות את התהליך המבוקש ולאפשר לתוכנה להקראת מסך להשמיע את המידע שהם לוחצים עליו. ואלמנטים לגעת. שמגיעים לאלמנט לחיץ (כמו כפתור או קישור) קורא המסך יקרא את תוכן הקישור בקול ולאחר מכן שהמשתמש לוחץ לחיצה כפולה מתבצעת בחירה של האפשרות הנבחרת והמשתמש עובר לדף המבוקש.

האמת, שבפעם הראשונה ראיתי משתמש עיוור (שזה היה לפני כמה שנים טובות), פשוט הייתי מופתע איך הוא גולש ומנסה להבין מה כתוב באותו אתר. החושים שלו פועלים בצורה אחרת לגמרי מאדם שהוא ללא מוגבלות והשיטה שלו לגלישה באתר או הבנת המסמך מאפשרת לו להתמצא טוב יותר במרחב דיגיטלי.

נגישות באינטרנט היא חלק בלתי נפרד מהתאמת האתר לאנשים עם מוגבלות בראייה. אנשים עיוורים או אנשים עם לקות ראייה חמורה משפרים את יכולתם בגלישה במרחב הדיגיטלי ובסיוע של התוכנות הייחודיות להקראת מסך (שתמיד משתפרות ומשתדרגות) הם פשוט מצליחים להבין, ללמוד ולצרוך את המידע בצורה הטובה והמקיפה ביותר מאי פעם.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

במערכות הדיגיטליות המתקדמות של ימינו, ההכרח להבטיח נגישות באתרי אינטרנט הינו בעל חשיבות עליונה עבור עסקים, חברות וארגונים המחויבים להגיע

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת