fbpx

תפריט

תוסף נגישות הוא אינו פתרון להנגשת האתר

כיועץ מקצועי להנגשת אתרי אינטרנט אני נחשף ללקוחות רבים המעוניינים בהנגשת אתר האינטרנט שברשותם.

אותם לקוחות מבררים ומתקשרים לחברות רבות המציעות פתרונות נגישות לאתרים. כל חברה מציעה פתרון שונה הכולל מערכת כזו או אחרת. במאמר הבא אתמקד בשתי האפשרויות המרכזיות והנפוצות ביותר שעומדות לרשות בעל האתר לצורך הנגשתו לאנשים עם מוגבלות.

  1. הנגשת האתר באמצעות תוסף נגישות.
  2. הנגשת האתר ברמת הקוד.

האמת, דווקא חשבתי להתחיל מנושא תוסף הנגישות. יודעים למה? כי אנשים רבים שפונים אליי לא מבינים מה הכוונה בתוסף נגישות, האם הוא באמת מנגיש את האתר ומה עליהם לעשות כדי לברר שגם אחרי התקנת התוסף נגישות הם לא יהיו חשופים לתביעה.

אז מהו בעצם תוסף נגישות?

תוסף נגישות הוא סוג של תוכנה, רכיב המותקן על גבי האתר. התוסף נגישות מאפשר ביצוע של התאמות בסיסיות בנראות של האתר מבחינה ויזואלית. שימו לב – ויזואלית הכוונה השיפור או השינוי שעלול להתבצע בעת השימוש בתוסף מתבצע רק בנראות של האתר ולא בשימוש או בתפעול שלו.  מכך ניתן להבין שהתקנת תוסף נגישות בלבד אינו פתרון המלא להנגשת אתר האינטרנט ומלבד השימוש בתוסף תדרשו לבצע גם התאמות מסוימות ברמת הקוד.

רוב בעלי האתרים שמחליטים להנגיש את האתר באמצעות תוסף נגישות לא מבינים כי התקנת תוסף נגישות כזה או אחר (גם בתשלום וגם בחינם) אינו מעניק פתרון מלא ואינו מונע מהאפשרות שביום מן הימים יקבלו תלונה או תביעה בנושא אי הנגשת אתר האינטרנט שברשותם.

זה נכון שהתקנת תוסף היא פשוטה וקלה (כל שעליכם לעשות זה להוסיף קוד קצר לאתר האינטרנט שלכם) אך הפתרון הוא לא הפתרון המלא בהנגשת האתר שלכם ובעמידה בכל דרישות התקנות להנגשת אתרי אינטרנט.

כל תהליך הנגשת אתר אינטרנט חייב להתבצע בצורה מסודרת ולכלול בתוכו ביצוע סקר נגישות מלא לאתר באמצעות הטופס לבדיקת נגישות באתרי אינטרנט שפורסם על ידי הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, טיפול בכל אי ההתאמות שנמצאו במהלך הסקר ומתן אישור ספציפי על כל קריטריון וקריטריון שנמצא תקין בעת תאריך הבדיקה.

ישנם חברות מסוימות המציעות לכם התקנה של תוסף נגישות ובמקביל מעבר על התוכן וקוד האתר תוך כדי טיפול בו. המטרה העיקרית של אותה חברה להנגשת אתרים זה שהאתר יעמוד בצורה מלאה בכל דרישות התקן. האופציה הזאת היא כבר יותר מקיפה מכיוון שיש התייחסות גם לנראות ולתוכן וגם לאופן השימוש והתפעול של האתר. הבעיה העיקרית באפשרות זו היא העלות של פרויקט מסוג זה. הרי במסגרת הפרויקט אתם גם מתקינים תוסף נגישות (שלעיתים קרובות הוא בתשלום חודשי/שנתי) וגם משלמים למתכנת כדי שיעבור על הקוד ויוודא שאכן הוא תקין. לכן, אפשרות זו היא לא משתלמת מבחינה כלכלית ואף מסורבלת לבעל האתר ולמשתמש עם מוגבלות שמנסה לגלוש באתר.

לסיכום, ניסיתי להסביר ולהבהיר לכם שרק התקנה של תוסף נגישות ללא טיפול בקוד האתר הוא אינו פתרון מלא ומתאים להנגשת האתר ועמידה בכל דרישות התקן. תוסף נגישות, כשמו כן הוא, תוסף (מהמילה תוספת) והוא לא מחליף את הנגשת האתר ברמת הקוד. בעל אתר אינטרנט שאינו עומד בכל דרישות התקן חשוף לתביעות ולתלונות רבות מצד משתמשים עם מוגבלות שלא מסוגלים לגלוש באתר ומכך ניתן להסיק כי אותם בעלי אתרים עדיין חשופים לתביעות ולתלונות מצד המשתמשים.

מעוניינים לדעת מהם הקריטריונים הספציפיים שלא ניתן לטפל באמצעות התקנת תוסף נגישות? כנסו למאמר הבא: תוסף נגישות לא מנגיש את האתר, נקודה!

הנגשת האתר ברמת הקוד, זה פתרון הנגישות הנכון והמקיף ביותר!

לפני שאסביר לכם את היתרונות המשמעותיים בהנגשת האתר ברמת הקוד, חשוב לי להסביר מעט אודות התהליך המלא והמקיף שיש לבצע בעת הנגשת אתר אינטרנט.

השלבים המרכזיים בעת הנגשת אתר אינטרנט

תהליך הנגשת האתר באמצעות הקוד כולל שלושה שלבים מרכזיים:

השלב הראשון כולל ביצוע בדיקת נגישות מלאה ומקיפה באמצעות טכנולוגיות מסייעות ומתן סקירה בהתאם לדרישות התקן הישראלי על בסיס טופס האקסל שפורסם על ידי משרד המשפטים והנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

בשלב השני ולאחר שמבצעים את סקר הנגישות ומציינים את כל אי ההתאמות שנמצאו, יש לטפל באתר ברמת התוכן וברמת הקוד.

הטיפול בתוכן הוא הפשוט והמהיר ביותר וכולל מעבר על התוכן שבאתר, תמונות או כל אלמנט ויזואלי אחר ווידוא כי המידע הכתוב/המופיע באתר אכן ברור למשתמש. לדוגמה הוספת טקסט אלטרנטיבי לתמונות, טיפול בכותרות ועוד. לרוב מי שמטפל בנושא התוכן זה מישהו מטעם החברה או מנהל האתר אשר עובר על כל הקריטריונים הרלוונטיים אך ורק לעניין התוכן. מעוניינים לדעת מהם הקריטריונים המתייחסים לתוכן? הכנסו למאמר הבא: הקריטריונים המתייחסים לתוכן בעת טיפול בהנגשת האתר.

לגבי הטיפול בקוד האתר, לצוות WEB-A יש מספר מתכנתים הפועלים בפלטפורמות שונות ומבצעים את תהליך ההנגשה בצורה המלאה. כל תהליך ההנגשה מתבצע בהתאם לסקר הנגישות שבוצע בשלב הראשון ואישור של המתכנת על כל קריטריון וקריטריון כי הנושא אכן טופל.

בשלב השלישי ולאחר ביצוע הסקירה וטיפול באתר, אנו נבצע בדיקה נוספת שבמהלכה נוודא כי כל הקריטריונים אכן תקינים ונאשר בכל קריטריון וקריטריון כי הנושא תקין בהתאם לדרישות התקן. כלומר בסוף התהליך הדוח יכלול גם אישור של המתכנת שטיפת באי ההתאמות שנמצאו וגם אישור שלנו המאשר את עבודתו.

לאחר ביצוע כל השלבים המוזכרים מעלה, אנו בטוחים שהאתר שלנו נגיש ועומד בכל דרישות התקן.

מה שנשאר לכם כרגע זה להכין הצהרת נגישות מלאה ומקיפה. להלן הנושאים העיקריים שיש להתייחס אליהם בעת כתיבת הצהרת נגישות:

  1. מידע אודות מטרת האתר והשירות הניתן על ידי החברה.
  2. מידע אודות התאמות הנגישות שבוצעו במסגרת ייעוץ הנגישות לאתר האינטרנט.
  3. הסדרי הנגישות של הסניף הפיזי או המרכז שבאמצעותו אתם מקבלים קהל. במידה ויש יותר מסניף או מרכז אחד יש לציין בצורה ברורה ומפורטת את הסדרי הנגישות לכל סניף וסניף.
  4. אפשרות לפנייה בנושא נגישות או את פרטיו רכז הנגישות.

לעיתים קרובות אני נתקל בהצהרות נגישות רבות שאינן מלאות או שהתוכן שכתוב בהן כתוב בצורה לא מפורטת ולא נגישה לאנשים עם מוגבלות. אי פרסום הצהרת נגישות או פרסום הצהרת נגישות שאינה מלאה עלולה לחשוף את בעלי האתר לתביעה משפטית ולאכיפה מנהלית על ידי הנציבות.

כתבתם הצהרת נגישות ולא בטוחים כי היא כוללת את כל המידע הנדרש? במיוחד בשביל זה הכנתי מדריך קצר וברור שבאמצעותו תוכלו לדעת מהם הקריטריונים החשובים שיש להתייחס אליהם בעת כתיבת הצהרת נגישות. הכנסו למדריך בקישור הבא: מדריך לכתיבת הצהרת נגישות.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת