fbpx

תפריט

תוסף נגישות לא מנגיש את האתר. נקודה.

טוב, האמת המאמר הבא הוא לא יהיה מאמר רגיל אלא יותר סיפור שקרה עם אחת החברות שפנתה אליי לפני מספר חודשים לצורך הנגשת האתר שלהם לאנשים עם מוגבלויות.

החברה פנתה אליי בדרישה לבצע ייעוץ נגישות מקיף בהתאם לתקן וכתיבת הצהרת נגישות מתאימה. לאחר התנהלות לא קצרה החליטה החברה להתקדם איתה בתהליך, חתמה לי על ההסכם ויצאנו לדרך. כחלק מתהליך מקיף של הנגשת אתר אני יוצר קשר עם מורשה הנגישות של אותה חברה מקבל את כל הסדרי הנגישות הפיזיים לצורך עדכון בהצהרת הנגישות ואני מתחיל לבצע את הבדיקות הנחוצות בהתאם לתקן. לאחר מספר ימים פנה אליי הנציג מאותה חברה ואמר כי הם החליטו לעצור את פרויקט הנגישות והם מעוניינים בהתקנת תוסף.

לאחר שהסברתי לו שתוסף נגישות לאתר לא באמת יכול להחליף יועץ מקצועי להנגשת אתרים שבודק את האתר מהתחלה ועד הסוף, מכין הצהרת נגישות בהתאם לתקן, עובר בצורה מבוקרת באמצעות תוכנה להקראת מסך ובודק עוד לא מעט פרמטרים חשובים, אותו נציג החליט לבטל את הפרויקט ובכל זאת להתקין את התוסף. הבנתי שאותו נציג נחרץ בהחלטתו ושאין לי דרך להסביר לו שהתוסף נגישות לא עונה על צרכיו. עצרתי את הפרויקט בהתאם לבקשתו, ביטלתי את ההסכם והחזרתי את התשלום הראשון עם איחולי הצלחה בהמשך הדרך.

לאחר חודשיים וחצי, אותו נציג מתקשר אליי בבהלה ואומר שאותה חברה קיבלה תביעה מאדם עם מוגבלות שלא הצליח לפנות לנציגי החברה באמצעות טופס יצירת הקשר ושלא הייתה באפשרותו לדעת האם אחד הסניפים שלהם נגיש. הכי קל להגיד אמרתי לך, כי ידעתי שזה יכול לקרות וזה היה דיי ברור שתוסף לא יכול לטפל בנושאים הללו אך החלטתי לקחת צעד ולעזור להם בהנגשת האתר ובטיפול הליקויים הרבים שהיו בו.

לאחר התנהלות ארוכה מול התובע התיק נסגר בפשרה הכוללת פיצוי כספי לתובע, מה שבהחלט היה יכול להימנע אם אותה חברה הייתה מבצעת את תהליך הנגישות באתר בצורה מלאה ומבוקרת ולא מחפשת קיצורי דרך מהירים ופשוטים ליישום כדי להנגיש את האתר שלהם.

היום, לאחר שכל הפרויקט הסתיים ואותו נציג הודה לי לא מעט פעמים על ניהול פרויקט הנגישות באתר, האתר שלהם נגיש בהתאם לתקן ומאפשר להם לפנות לקהל יעד נוסף המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות בעת השימוש באתר.

אם הגעתם עד לסוף הסיפור, בטח אתם שואלים מה תוסף נגישות לא יכול לעשות באתר שלכם. הנה כמה דוגמאות חשובות למה תוסף נגישות לא יכול להנגיש את האתר שלכם בצורה מלאה בהתאם לתקן.

  1. שינוי הקוד והסדר ההיררכי של עמודי האתר – תוסף נגישות לא יכול לשנות את מבנה האתר, הקוד שלו או האלמנטים החשובים שקובעים את הסדר של התבניות או החלקים באתר. תוסף נגישות רק מותקן על גבי האתר ומאפשר שינויים מינוריים מבחינה ויזואלית ואין לו את היכולת או הגישה לשנות את הקוד בהתאם לבדיקה מקיפה שמבוצעת ע"י תוסף נגישות.
  2. כתיבת הצהרת נגישות – אחד הדברים הבולטים בעת תהליך של הנגשת אתר זה כתיבת הצהרת נגישות בהתאם לתקן. כתיבת הצהרת הנגישות כוללת בתוכה את כל הנושאים הדיגיטליים שבוצעו באתר מבחינת נגישות, הסדרי נגישות פיזיים לסניפים, פרטי רכז נגישות ועוד מידע רב שצריך לסייע לאנשים עם מוגבלות לצרוך את השירותים או המוצרים המופיעים באתר.
  3. בדיקת האם התמונות נגישות – ישנם חברות רבות אשר משתמשות בטקסט מוטמע על התמונה עצמה ולא כטקסט חי. כלומר, הם מחליטים לשים איזושהי תמונה ועליה לרשום כמה מילים. מבחינת תקנות הנגישות שימוש בטקסט המוטמע על התמונה אינו תקין ויש לכתוב את הטקסט כטקסט חיי שיהיה נגיש לתוכנה להקראת מסך. תוסף נגישות לא יודע לזהות תמונות שיש עליהן טקסט מוטמע או מה מופיע בתמונה בכלל.
  4. הוספת טקסט אלטרנטיבי מתאים לתמונות – כל התמונות באתר שמטרתם להעביר מסר מסוים מחויבות לקבל טקסט אלטרנטיבי מתאים המסביר בצורה מפורטת את המידע המופיע בתמונה. אותו הטקסט זמין לתוכנה להקראת מסך כך שאנשים עיוורים המשתמשים בתוכנה להקראת מסך יכולים להבין מה קורה בתמונה ומה מטרתה.
  5. טיפול בכותרות – לצורך ניווט נוח במקלדת יש צורך להשתמש בכותרות בעמוד בצורה רציפה ומסודרת. תוסף נגישות לא יכול לשנות תגיות של כותרות ולדעת איזו כותרת צריכה להיות כותרת ראשית H1 ואיזו כותרת צריכה להיות H2 (למשל). יועץ נגישות לאתר אינטרנט שבודק את האתר עובר על מבנה הכותרות ומגדיר למתכנתים מהו הסדר המומלץ והטוב ליישום הכותרות באתר. גם פה אין תחליף לבדיקה מקיפה של ייעוץ נגישות באתר.
  6. הכנת דוח הכולל ליקוי נגישות באתר ואופן טיפולים – בהתאם לדרישות הנציבות ישנו צורך לבצע בדיקת נגישות לאתר אינטרנט על גבי אקסל שפורסם על ידיה. אותו קובץ אקסל כולל את התבניות שנבדקו, הליקויים שנמצאו, אופן הטיפול בהם והאם הם בוצעו על ידי המתכנת או לא. דוח נגישות כזה יכול לשמש אותנו בעת סוגייה משפטית או תלונה של אדם שטוען שלא הנגשנו את האתר בהתאם לתקן. דוח נגישות מקיף אפשר לקבל רק על ידי יועץ מקצועי בתחום ולא על ידי תוכנה אוטומטית או תוסף שמותקן באתר.
  7. ניווט במקלדת ואפשרות פוקוס על כל האלמנטים החשובים הקיימים בדף – אחת הבדיקות המרכזיות שאני מבצע בעת תהליך של הנגשת אתר היא האם אני יכול להגיע בעת שימוש במקלדת בלבד לכל מקום מרכזי וחשוב באתר. הבדיקה מיועדת לאנשים אשר לא יכולים להשתמש באמצעות העכבר עקב מוגבלות פיזית או מוטורית והשימוש היחיד והניווט היחיד שלהם באינטרנט מתבצע באמצעות המקלדת. גם במקרה זה תוסף נגישות לא יכול לוודא שאכן כל המקומות נגישים באמצעות המקלדת, אין לו את היכולת לבדוק ואין לו את היכולת לבצע את ההתאמות הנדרשות.
  8. בדיקה מקיפה באמצעות תוכנה להקראת מסך – תוכנה להקראת מסך היא סוג של טכנולוגיה מסייעת המאפשרת לעיוורים ולאנשים עם לקות ראיה חמורה לצרוך את המידע המפורסם באינטרנט. בעת בדיקת נגישות לאתר אני סורק את כל האתר באמצעות תוכנה להקראת מסך ומקשיב למידע המופיע בו. בעת תהליך ההקשבה אני מוודא שאכן התוכן נשמע בצורה מובנת ואכן ניתן להבין באיזה אזור אנחנו נמצאים ומה מטרתנו בעת הגלישה באתר.
  9. טיפול בקישורים הקיימים באתר – אחד הנושאים החשובים שיש לטפל באתר זה הקישורים הקיימים בו. ישנן הנחיות מיוחדות שמטרתן להסביר לכותב התוכן ולבעלי האתר כיצד להנגיש את הקישורים הקיימים באתר, כלומר מה צריך להיות רשום בהם ואיך הם צריכים להיראות. אין תוסף שיודע לקרוא את התוכן הנמצא על גבי הקישור ולאשר כי אכן התוכן רלוונטי ומתאים לאתר או לעמוד שאליו הגולש מועבר בעת לחיצה.
  10. שינוי גודל האתר ל-200% – רוב התוספים מאפשרים הגדלה של האתר, עד פה הכל טוב ויפה. העניין הוא שהם לא יכולים לוודא שבעת ההגדלה עדיין ניתן לקרוא ולהבין מה קורה באתר בצורה מלאה ונגישה. אתרים רבים שעוברים הגדלה, מאבדים מידע רב באתר, בתפריטים, תמונות או כותרות. לא דיי רק להגדיל את הטקסט בלהפוך אותו לנגיש, צריך גם לוודא שלאחר ההגדלה ניתן לקרוא ולהבין מה קורה באתר.
  11. שינוי כותרות עמודים בהתאם לתוכן שבו – אחד הדברים החשובים והראשונים שהתוכנה להקראת מסך קוראת ברגע שהיא מגיעה לאותו עמוד הוא הכותרת שלו, שזה בעצם TITLE. התקן מחייב לרשום בכל עמוד טייטל מדויק ומתומצת המסביר את מטרת העמוד והמידע המופיע בו. לתוסף נגישות אין את היכולת לבדוק תוכן, או מידע המופיע בצורה כתובה.

האמת יש עוד הרבה נושאים שתוסף נגישות לא יכול לטפל בהם אבל אני חושב שדיי העברתי את המסר בצורה ברורה. מטרתי העיקרית היא להסביר לכם שהתקנת תוסף נגישות לא מנגיש את האתר בצורה מלאה ולא מונע ממכם את האפשרות לקבל תלונה שהאתר שלכם לא נגיש.

הנגשת האתר היא לא רק עמידה בתקן, אלא האפשרות שלכם להנגיש את המידע והשירות שאתם מציעים לאנשים עם מוגבלות בצורה הטובה ביותר. השינוי המתבקש הוא חברתי והכרחי לכלל האוכלוסייה.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת