fbpx

תפריט

תוסף נגישות הוא אינו פתרון

במאמר הבא אני אסביר ואפרט מדוע עצם התקנת תוסף נגישות באתר אינטרנט הוא אינו פתרון מלא לנושא הנגשת האתר, כלומר אתר אינטרנט שבו הוא הותקן תוסף נגישות הוא אינו נגיש ובעל האתר חשוף לתלונות או לתביעות מצד המשתמשים השונים

מהו תוסף נגישות?

תוסף או רכיב נגישות הוא רכיב צד ג' המסופק לרוב על ידי חברת כזו או אחרת. רכיב הנגישות המותקן באתר מאפשר למשתמשים לבצע התאמות בסיסיות בנראות האתר, לדוגמה: שינוי צבעי האתר, יצירת קונטרסט מתאים, הגדלת גודל הטקסט וכו'. ישנן חברות המספקות תוסף בחינם וישנן כאלה בעלות חד פעמית או עלות חודשית.

למרות שעל פניו נראה שעצם מתן האפשרות לביצוע ההתאמות בנראות האתר הינו חשוב והכרחי, יתכן שהתוספים הללו לא בשימוש בכלל בקרב משתמשים עם מוגבלות שהיו זקוקים להם. משתמשים עם מוגבלות לא תמיד ידעו איך להפעיל את האפשרויות התוסף ולא ידעו איך לתפעל ולהשתמש בו.

משתמשים עם מוגבלות מתאימים את המחשב, הטלפון הסלולרי או כל פלטפורמה אחרת למוגבלות שלהם על ידי התקנת תוכנות או תוספים ייעודיים בדפדפן שבו הם משתמשים שיאפשרו להם לגלוש בצורה קלה ונוחה יותר בכל רשת האינטרנט. מהסיבה הזו התוסף המותקן גם באתר הינו פחות שימושי בקרב אותם משתמשים ולעיתים אף עלול לפגוע בניווט או בחוויית המשתמש שגולש באתר.

דבר נוסף שיש להבין הוא שתוסף נגישות לאתר הינו כלי גנרי שרץ ומופיע בכל האתרים באותה צורה, כלומר יתכן מצב שבאתר אחד התוסף יתאים בצורה טובה יותר ואילו באתר אחר התוסף לא יתאים כלל ואף יפגע ביכולת של המשתמש לצרוך את השירותים המוצעים דרכו.

האם קיים תוסף נגישות שעונה על כל דרישות התקן?

התשובה היא לא, תוסף נגישות הוא אינו פתרון להנגשת אתר.
כיום, אין תוסף שעצם התקנתו בלבד באתר מעניקה פתרון מלא בהתאם לכל דרישות התקן הישראלי 5568. כפי שציינתי בפסקה הקודמת, תוסף הינו כלי גנרי ואינו מותאם בצורה מלאה לאתר. יש לקחת בחשבון שהאפשרויות המופיעות בתוסף הינן מוגבלות ומתייחסות רק לנראות שלו ולא לפן התפעולי או לאופן השימוש בו, כלומר כל הקריטריונים הרלוונטיים לאופן השימוש באתר אינם ניתנים לביצוע באמצעות התוסף.

הציעו לי תוסף נגישות בעלות חודשית, האם זה יכול להוות פתרון?

ראשית אני ממליץ לבדוק מה אתם מקבלים במסגרת ההסכם, האם מדובר רק בעצם התקנת תוסף או האם מדובר בביצוע התאמות נגישות בקוד האתר שמתבצע אך ורק על ידי מתכנת שמקבל את הגישה לניהול האתר ולאחסון שלו (שרק שם יש גישה לקוד האתר). בכדי לעמוד בכל דרישות התקן ולא להיות חשוף לתביעות עליכם לוודא כי מלבד עצם התקנת התוסף נגישות, ההתאמות מתבצעות ברמת הקוד תוך כדי ליווי של מתכנת המכיר את עולמות הנגישות באינטרנט.

טיפ נוסף שאני יכול לתת לכם הוא: תבדקו האם החברה שולחת אליכם קוד להטמיע באתר או שהחברה עצמה באמת נכנסת למערכת הניהול ומבצעת התאמות בקוד. במידה ואתם מקבלים רק קוד שאתם צריכים להטמיע בעצמכם, כנראה שמדובר בתוסף נגישות רגיל בעל אפשרויות בסיסיות בלבד ומכך ניתן להבין שעצם התקנות אינו אומר שהאתר שלכם נגיש.

מהם הנושאים העיקריים שלא ניתן להנגיש באמצעות תוסף?

ישנם מספר של נושאים וקריטריונים שלא ניתנים ליישום מעצם התקנת רכב נגישות באתר. להלן שלושה נושאים שלא ניתנים לביצוע בעת התקנת תוסף או רכיב הגישות באתר שלכם:

  1. הוספת טקסט אלטרנטיבי לתמונות.
    כל תמונה הכוללת מסר מסוים וכל תמונה שיש עליה טקסט מסוים חייבת לכלול טקסט אלטרנטיבי מתאים המתאר את מטרת התמונה.
  2. שליטה על הרכיבים שמקבלים פוקוס בעת ניווט באמצעות המקלדת.
    אנשים עם מוגבלות מוטורית המשתמשים באמצעות המקלדת לצורך ניווט באתר חייבים להגיע לכל רכיב או אלמנט קליקבילי לצורך שימוש ותפעול. באתרים רבים שנבנו בצורה שאינה תקינה מבחינת נגישות, ישנם מספר רכיבים שאינם זמינים כלל לאנשים המנווטים באמצעות המקלדת. ברגע שישנם רכיבים שאינם זמינים בעת ניווט המשתמש לא יכול להיחשף אליהם בכלל מה שפוגע בו וביכולת שלו להבין או להשתמש בשירותים המוצעים על ידי האתר.
  3. אי הבנת המידע באמצעות קורא מסך.
    ישנם רכיבים כלליים רבים שלא ניתנים להבנה על ידי המשתמש המסתייע באמצעות קורא מסך. לדוגמה קישורים מסוג "קרא עוד", "לכתבה המלאה" וכו". מקרים נוספים הם עצם השימוש באייקונים של הרשתות החברתיות או אייקונים אחרים המפנים את המשתמש לאתר אחר מבלי שהוא יודע על כך או מבלי שהוא מבין לאן הוא יגיע בעת לחיצה. למשתמש שהוא ללא מוגבלות הנושא פחות בעייתי, אך למשתמש עם מוגבלות שמגיע לעמוד אחר שאינו יודע כלל מה מטרתו, הנושא עלול להוות מכשול ואתגר רב.

אם תוסף נגישות הוא אינו פתרון, איך שזה שכל כך הרבה חברות גדולות מתקינות תוסף נגישות באתר שלהם?

זוהי שאלה שכמעט כל לקוח שני שואל אותי. איך יכול להיות מצב שחברות רבות כל כך מתקינות רכיב או תוסף נגישות למרות שזה לא פתרון מלא?

התשובה הראשונה היא: חוסר הבנה בתחום.

חברות רבות שאינן מבינות את המהות ואת החשיבות בהנגשת האתר שלהם והתאמתו לאנשים עם מוגבלות חושבות שעצם התקנת תוסף הוא פתרון מהיר וקל שהן יכולות ליישם תוך מספר דקות. זה נכון שעצם התקנת תוסף נגישות יכולה לקחת מספר דקות בודדות אך השאלה היא האם כדאי להתקין תוסף נגישות שהינו רכיב צד ג' (של חברה אחרת) באתר מבלי שבאמת אנחנו צריכים אותו? לתוספי נגישות ישנן מספר חסרונות מהותיות שאותם נפרט בסוף המאמר.

התשובה השנייה: חוסר רצון בלהשקיע כסף ומשאבים בביצוע ההתאמות הנדרשות באתר בהתאם לדרישות התקן.

לצערי, חברות רבות מחפשות להשקיע את המינימום שאפשר. הן מחפשות פתרונות זולים ומהירים גם אם אותם פתרונות אינם עונים על כל דרישות התקן ואף חושפים אותם גם מבחינה חברתית וגם מבחינה משפטית.

חשוב לזכור, מלבד העמידה בדרישות התקנות ואי החשיפה לתלונות או תביעות משפטיות שעלולות להיגרם עקב אי הנגשת האתר, יש לקחת בחשבון את עניין הפנייה לכלל האוכלוסייה ושיפור התנאים החברתיים לכלל המשתמשים. אתר אינטרנט של חברה מסוימת אשר הונגש ברמת הקוד ולא רק באמצעות תוסף פונה לקהל רב יותר ומשפר את המוניטין של החברה בכך שהיא פונה לקהל יעד נוסף.

מהם החסרונות בהתקנת תוסף נגישות?

בעבר הכנתי מאמר מקיף המסביר את הכשלים האפשריים בעת התקנת תוסף נגישות במסגרת אתר אינטרנט אבל גם במאמר הזה חשוב לי להדגיש את החסרונות הרבים שיש בהתקנה של רכיב כזה. להלן החסרונות המרכזיים בעת התקנת תוסף נגישות באתר אינטרנט:

  1. תוסף נגישות עלול להוות פרצת אבטחה באתר האינטרנט.
  2. תוסף נגישות עלול לעכב את קצב טעינת האתר וכך לפגוע בחוויית המשתמש ובדירוג של האתר בגוגל.
  3. תוספי נגישות עלול לפגוע בחוויית המשתמש (בעיקר לאנשים הגולשים באמצעות המובייל).
  4. תוספי נגישות לא תמיד מותאמים לטכנולוגיות מסייעות וכך נמנעת האפשרות מאדם עם מוגבלות להשתמש בהם.
  5. פעילות תוסף הנגישות תלוי בחברה המספקת את השירות, כלומר במידה וקיימת תקלה בשרתי החברה שמספקת את התוסף עלולה להיות בעיה גם באתר שבו הוא מותקן.
  6. תוסף הנגישות הינו כלי אוטומטי שרץ באותה צורה ובאותן אפשרויות בכל סוגי האתרים ללא קשר בפלטפורמה או במבנה שלהם. משמע הסיכוי שהוא יותאם בצורה מלאה לכולם יחד הינו נמוך מאוד.

האם עצם התקנת תוסף נגישות זולה יותר מאשר ביצוע התאמות נגישות ברמת הקוד?

יכול להיות שבמבט ראשון עצם התקנת תוסף נגישות באתר תראה לכם זולה ופשוטה יותר, עם זאת חשוב להבין כי בפועל לא רק שהמחיר לא יותר זול גם החשיפה לתביעה או תלונה הינו גבוהה יותר.

חברות שמוכרות תוספי נגישות לרוב מחייבות אתכם בתשלום חד פעמי עבור התקנת התוסף ובתשלום חודשי עבור השימוש בו, כלומר כל עוד אתם משתמשים בתוסף נגישות אתם מחויבים לשלם לחברה דמי שימוש. לרוב דמי השימוש הם בעלות של עשרות שקלים לחודש בכל חודש.

מדוע לשלם תשלום חודשי או להתחייב בצורה כזו או אחרת לתוסף שאתם לא חייבים בכלל שיהיה באתר שלכם? התאמה ברמת הקוד הינה בעלות חד פעמית כל עוד לא בוצע שינוי ברכיב או במבנה התבנית הקיימת באתר שלכם אגב שבמצב כזה אתם גם תצטרכו לשלם עבור אותה תבנית לחברה המציעה את תוסף הנגישות המותקן באתרכם.

האם לאחר התקנת תוסף נגישות אני עדיין חשוף לתביעות משפטיות או תלונות מצד משתמשים?

השאלה היא האם מלבד עצם התקנת התוסף בוצעו גם התאמות ברמת הקוד? האם בעת ביצוע ההתאמות החברה שנתנה לכם את השירות אכן עברה על כל הקריטריונים המופיעים בתקן ושלחה לכם את הדוח האקסל המפורט הכולל תיעוד בצילומי מסך? במידה והתשובה היא לא, אני ממליץ לכם לבדוק את הנושא מול החברה שסיפקה את השירות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים בתחום.

חשוב לי להדגיש שהצוות שלנו ביצוע מאות פרויקטים בתחומים שונים ומגוונים. כל הפרויקטים וכל התאמות הנגישות התבצעו ברמת הקוד ללא שימוש בתוסף כזה או אחר. אנו מאמינים כי הלקוח צריך לקבל את השירות הטוב ביותר מבלי להיות מחויב אלינו בצורה כזו או אחרת, אתם יודעים למה? כי אלינו הוא יחזור בגלל השירות המקצועי והאיכותי שאנחנו נותנים, בהתחייבות!

אין המידע המופיע בעמוד זה מהווה עצה או ייעוץ משפטי, בכל נושא משפטי יש להיוועץ עם עורך דין.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת