fbpx

תפריט

איך מנגישים תפריטים באתר אינטרנט

לתפריט באתר האינטרנט שלכם מטרות רבות, אך המטרה העיקרית שלו היא לאפשר לגולש להשתמש ולנווט באתר בצורה קלה ישירות לעמוד או למוצר הרלוונטי עבורו. שימוש בתפריט באתר שאינו נגיש לאנשים עם מוגבלות גורם להם לחסמים רבים בעת הגלישה או מעבר לדפים אחרים באתר. אותם חסמים גורמים להם תסכול רב ואף לעזוב את האתר ולחפש אתר אחר שהתפריט שבו נגיש יותר.

ישנם שני תפריטים עיקריים, נפוצים ביותר בקרב אתרי האינטרנט השונים: תפריט עליון ותפריט תחתון

תפריט עליון

התפריט העליון לרוב הוא התפריט המרכזי שמאפשר ניווט מהיר לכל דפי האתר החשובים והרלוונטיים לגולש. התפריט מופיע לרוב בחלקו העליון של האתר אך יש כאלה שדווקא ממקמים אותו בצד האתר. התפריט מכיל את הנושאים העיקריים שיש באתר ולרוב כולל גם תתי תפריטים (או תתי קטגוריות במצב של אתר מכירות). התפריט לרוב מופיע כטקסט קליקבלי (קישור) ובנוי לפי הסדר ההירכי מבחינת החשיבות של הדף הקיימים בו. ישנם אתרים המשלבים חוץ מהטקסט תמונה להמחשת הקטגוריה מה שמחייב אותם להנגיש את התמונה בנוסף לטקסט המופיע בתפריט.


איך מנגישים תפריט עליון

שאלה שמעסיקה בונה אתרים רבים היא איך מנגישים תפריט עליון המופיע באתר. השאלה כמובן מעסיקה רבות כי קיימים מגוון רב של עיצובים או מבנים של אתרי אינטרנט ולכל אתר אינטרנט יש להתאים את התפריט בהתאם לסוג המידע ולמבנה המופיע בו. לכל אתר יש לבצע הנגשת התפריט בצורה מלאה באופן ספציפי אם זאת ישנם מדבר פרמטרים בסיסיים ששמירה עליהם תאפשר לתפריט שלכם להיות נגיש יותר:

  • במסגרת התפריט יש להשתמש בטקסט פשוט וקל המאפשר למשתמש להבין בדיוק לאן אותו קישור מפנה אותו ומהם הדרכים שלו לנווט באתר. הטקסט צריך להיות גדול ומובן, בצבע בולט ובניגוד חזותי מתאים (יחס מעל 4.5). הפונט שלו צריך להיות נגיש וברור לאנשים עם מגבלת ראיה.
  • יש רבים המשתמשים בתפריט מסוג "המבורגר" שזהו תפריט פסים כזה שבעת לחיצה עליו נפתח תפריט גדול יותר ובו יש את כל הקטגוריות של האתר. חשוב לי לציין כי התפריט הזה לא באמת נגיש לכולם ויש לא מעט אנשים שאינם יודעים שלחיצה על אותם פסים תפתח להם את התפריט בצורה גדולה ונגישה יותר. השימוש בסוג זה של תפריט חייבת להיות בצורה מתאימה ויש להוסיף את המילה "תפריט" מתחתיה.
  • מבנה התפריט עצמו חייב להיות קטן יחסית שאינו מסתיר את תוכן הדף או המידע המופיע מאחוריו. אני נתקל באתרים רבים שבונים את האתר מחשיבה עיצובית בלבד מבלי לייחס חשיבות לנושא נגישות האתר. חשיבה זו גורמת להם לעשות אתר מעוצב ומסודר (לראות עיניהם כמובן) אם זה השינוי שמתבקש לאחר מכן לצורך הנגשתו הוא מהותי ופוגע בנראות שלו ובמבנה הייחודי שאותו הוא ניסו להשיג בעת בניית האתר.
  • אפשרות לניווט במקלדת בצורה קלה בכל חלקי התפריט. בעת שימוש במקלדת יש לאפשר ניווט קל בתפריט ובחירת הקטגוריה המתאימה ביותר לנו. אותו אלמנט שאליו הגענו חייב לקבל פוקוס ישיר הכולל מסגרת שמטרתו להמחיש למשתמש המקלדת היכן הוא נמצא ואיך לנווט באתר בצורה הטובה ביותר עבורו.

לסיכום – תפריט עליון נגיש חייב להיות נוח לשימוש ומאפשר ניווט מהיר למשתמש בהתאם למטרותיו. התפריט חייב להראות ברור ומובן והגישה אליו חייבת להתבצע בצורה קלה באמצעות המקלדת ולא רק העכבר.


תפריט תחתון

תפריט התחתון הממוקם לרוב בחלקו התחתון של האתר או בכינויו "פוטר" זהו תפריט שלרוב מאגד מספר עמודים שהם פחות חשובים מאשר העמודים המופיעים בתפריט העליון. לרוב ניתן למצוא שם קישורים נוספים לעמודים כמו יצירת קשר, מוצרים אחרונים, אפשרות חיפוש, הצטרפות למועדון לקוחות ועוד. מטרתו של התפריט העליון לאפשר לגולש אשר הגיע עד לסוף הדף להמשיך ולנווט באתר מבלי לעלות חזרה למעלה.

איך מנגישים תפריט תחתון

  • התפריט חייב לכלול כותרות מתאימות לכל מספר קישורים המסבירים בצורה מסודרת מהם הדפים או הקישורים המופיעים בעמודות השונות.
  • הטקסט בתפריט התחתון חייב להיות ברור, גדול ומובן.
  • הטקסט חייב לקבל שינוי חזותי כפול בעת ריחוף מעליו.
  • התקן אומר כי הקישורים בפוטר צריכים לקבל קו תחתון כדי להמחיש לגולש בצורה ויזואלית כי מדובר בקישור.
  • במידה ומשתמשים באלמנטים נוספים (חוץ מקישורים) יש לוודא כי אותם אלמנטים אכין נגישים ובוצעו בהם התאמות הנגישות בהתאם לתקן. לדוגמה במידה וקיים טופס יצירת קשר המופיע בסמוך לתפריט התחתון יש לוודא כי הכותרת שלנו נגישה ומקבלת פוקוס מתאים ושאותו שדה בעל Form label וניתן לגשת אליו באמצעות המקלדת.

לסיכום – כפי שהבנו עד כה התפריט התחתון הוא פחות חשוב ופחות עיקרי למשתמש מאשר התפריט העליון. אם זאת יש לו שימושים שונים המאפשרים לגולש לנווט גם למידע פחות חשוב בצורה קלה ובמהירה במידה והוא הגישה לסוף הדף וכך אנו כבעלי אתרים הופכים לו את חוויית הגלישה לנגישה וקלה יותר.


תפריט נגיש הוא הפתרון האידאלי והטוב ביותר לשימוש באתר שלכם, לניווט בקלות ולהפיכת המידע שלנו מונגש יותר לאנשים עם מוגבלות.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת