fbpx

תפריט

אישור נגישות לאתר

אישור נגישות לאתר, האם יש דבר כזה בכלל? האם התקן מחייב אותנו להחזיק אישור כזה עבור אתר האינטרנט שברשותנו? במאמר הבא אני אסביר האם יש צורך בכלל באישור נגישות לאתר, מה התקן אומר ומה עליכם לעשות כדי שתוכלו לדעת בוודאות כי האתר שלכם אכן עומד בתקנות הנגישות.

מה זה אישור נגישות לאתר והאם זה חובה בדרישות התקן?

חברות רבות מציעות אישור או אסמכתא מסוימת כי האתר שלכם נגיש ועומד בכל דרישות התקן. ברגע שאני שומע כי חברה מציעה אישור כזה, אני מנסה להבין מדוע הם עושים את זה והאם באמת זה משרת את האינטרסים של החברה שמקבלת את השירות ואת החברה להנגשת אתרים שמציעה את השירות.

מה אומר התקן הישראלי לנגישות אתרים?

אני לא אכנס לכל המידע המפורסם במסגרת דרישות התקן, אך אני אציין בכמה מילים כי התקן הישראלי 5568 הוא התקן המתייחס לאתרי אינטרנט ובו רשום כי האתר צריך לעמוד בדרישות מסוימות יותר נכון במספר קריטריונים ספציפיים אשר נלקחו מרשות התקינה הבינלאומית WCAG 2.0  העוסקת בנגישות אתרי אינטרנט והתאמתם לאנשים עם מוגבלות. התקן אינו מחייב אישור או אסמכתא מסוימת מחברה שבנתה או שהנגישה לכם את האתר, כל זה בגדול עניין שיווקי של החברות שמעוניינות שתסגרו עימם את תהליך הנגשת האתר. התקן מחייב עמידה בקריטריונים השונים שפורסמו במסגרתו ואינו מחייב אישור מסוים, כלומר ברגע שאתם מבצעים תהליך הנגשה מלא ומקיף על בסיס הטבלה לבדיקת אתרי אינטרנט, אתם יכולים להיות רגועים שהאתר שלכם אכן נגיש בהתאם לדרישות התקן.

עמדתם ב90% מדרישות התקן, האם זה מספק?

המטרה של כולנו היא להגיע ל100% עמידה בדרישות התקן עם זאת לפעמים הנושא הזה לא יתכן עקב מגבלות טכניות, חוסר ידע או השקעה כספית רבה. לאורך השנים גיליתי שככל שתבצעו יותר קריטריונים מדרישות התקן ככה תקטינו את הסיכוי שמישהו יפנה או יתבע אתכם. ברגע שנתקלתם במצב שאתם לא מצליחים או יכולים לעמוד ב100% דרישות התקן, אני ממליץ לכם להתייעץ עם יועץ נגישות לאתרי אינטרנט שמכיר את הקריטריונים בצורה הטובה והמקיפה ביותר והוא ידע להנחות אתכם מה עליכם לעשות או האם אתם יכולים לבצע חלופה אלטרנטיבית שתספק את אותו רכיב, שירות או מידע שפורסם שלא הצלחתם להנגיש אותו בהתאם לדרישות התקן. היצירתיות של יועץ הנגישות נמדדת במצבים שבהם לא ניתן להנגיש או להתאים את הרכיבים המסוימים ובאופן מציאת חלופה איכותית ומהירה בהתאם למבנה האתר. ככל שאותו יועץ ביצע בדיקות לאתרי אינטרנט ככה "ארגז הכלים" שלו גדול ומקיף יותר משמע מתן הפתרון עבורכם יתבצע בצורה המקצועית והמקיפה ביותר. אני תמיד שואף ל100% התאמה לדרישות התקן, אך לעיתים מצב זה לא מתאפשר ובשביל אני פה לעזור, לתמוך ולהסביר לכם מה הצעד הנכון ביותר לעשות.

קיבלתי הצעת מחיר מחברה שתנגיש לי את האתר והיא מציינת שם שאקבל אישור נגישות לאתר האינטרנט שלי, האם זה מספק אותי?

החברה מעוניינת לתת לכם אישור שהאתר שלכם נגיש? בדקו טוב טוב מה יכלול האישור ומהם הסייגים הרשומים בו. מניסיון עבר שנחשפתי להמון אישורי נגישות לאתר ראיתי שיש המון סייגים ופרשנויות לעמידת האתר בתקנות הנגישות, ככל שיש יותר סייגים ופרשנויות כך שהאיכות של האישור נגישות לאתר נמוכה יותר וכי המשקל שלו בבוא הצורך (מאחל לכולם שלא תצטרכו) הוא נמוך יותר.

הנקודה היא שאני לא ממליץ לכם לבחור את אותה חברה שתנגיש עבורכם את האתר בגלל שהיא מציעה אישור נגישות כזה או אחר. תעשו בדיקה טוב טוב מי היא החברה, איזה פרויקטים היא עשתה בעבר, כמה זמן היא בשוק והאם יש חוות דעת או ביקורות המפורסמים ברשת האינטרנט. חיפוש מהיר בגוגל יכול להניב לכם מידע רב אודות החברה והשירותים שהיא מציעה.

אישור הנגישות לאתר זה עניין שיווקי שבו כביכול החברה מעניקה לכם "ביטחון" מסוים בסוף התהליך מה שלרוב  אינו רלוונטי כלל בעת הצורך.

ההמלצה שלי היא לבקש מהחברה שהנגישה את האתר שלכם את הדוח אקסל המפורט הכולל את כל אי ההתאמות שנמצאו בבדיקה הראשונה וכי אישור ספציפי שלהם ושל המתכנת מטעמם כי הדברים בוצעו במסגרת האתר. מעבר לכך שהדוח הזה מגובה בדרישות התקן הוא גם מראה סוג של תהליך מסוים שבוצע באתר כולל תיעוד צילומי מסך וכך בעת הצורך תוכלו להציג אותו לאותו פונה לגבי נגישות האתר שלכם. הדוח הזה הוא דוח מפורט וברור במיוחד שבאמצעותו תוכלו לדעת בדיוק מה הקריטריון שלא עמדתם ולטפל בו באופן נקודתי. שורה תחתונה הדוח אקסל של התקן הוא מקיף וחשוב יותר מכל אישור נגישות לאתר שתקבלו מחברה כזו או אחרת.

רכשתי תוסף נגישות וקיבלתי אישור שהתוסף מנגיש עבורי את האתר בהתאם לדרישות התקן, האם זה הגיוני?

היום בשוק ישנם המון תוספי נגישות המוצעים בחינם או בתשלום. את האמת, לא נתקלתי עד היום בתוסף נגישות שמנגיש את האתר בצורה מלאה רק מעצם התקנתו באתר. מי שמבין בתכנות אתרים יודע כי לתוסף נגישות המותקן על האתר אין את היכולת לבצע את ההתאמות הנדרשות בקוד כדי שהאתר אכן יהיה נגיש ומותאם לטכנולוגיות המסייעות השונות. נגיד ויש תמונה חשובה המכיל עליה תוכן או מטרה מסוימת, האם התוסף ידע מה יש בתמונה ולהכניס את זה בצורה אוטומטית לטקסט האלטרנטיבי של אותה תמונה, התשובה היא לא! הרי זה דיי ברור שיש דברים מסוימים המחייבים בדיקה ידנית של יועץ נגישות המשתמש בטכנולוגיות מסייעות שונות כדי לוודא כי כל הרכיבים או התמונות אכן עומדות בדרישות התקן וביצוע ההתאמות הנדרשות באמצעות מתכנת מקצועי המכיר את עולם הנגישות באינטרנט.

רגע, אז מי בעצם אחראי על הנגשת האתר?

תקנות הנגישות אומרות באופן ברור כי מי שאחראי על הנגשת האתר הוא בעל האתר או המפעיל שלו, אין שום ציון או אזכור לחברה שהנגישה לכם את האתר או ליועץ שליווה אתכם במסגרת התהליך. מכך ניתן להבין כי אתם צריכים להיות בטוחים שהאתר שלכם נגיש ולא להסתמך על אישור נגישות כזה או אחר.

החלטתי להנגיש את האתר דרככם, מה אני מקבל בסוף התהליך?

קודם כל אני שמח שבחרתם בנו להנגיש עבורכם את האתר. חשוב להבין כי צוות WEB-A הוא הצוות המוביל בישראל להנגשת אתרים והמוטו שמוביל אותנו זה שירות אישי, מקצועי, מהיר ושקוף עם הלקוח, וכמובן שכל התהליך מתבצע בהתאם לדרישות התקן הישראלי.
במסגרת התהליך אנו מתחייבים לעשות את הבדיקה בצורה מקצועית ומקיפה ביותר כדי שתוכלו להיות בטוחים שבחרת בצוות הנכון והמתאים ביותר עבור המשימה החשובה הזו.

בסוף כל תהליך של הנגשת אתר, אני מצרף ללקוח את הדוח אקסל הסופי שכולל את ממצאי הבדיקה הראשונה, אישור של המתכנת שטיפל באתר ואישור כי בוצעה בדיקה שניה ואכן האתר עומד בדרישות כל קריטריון וקריטריון. האישור על הקריטריון מתבצע בכל שורה באופן ספציפי ובמידה וישנם מגבלות מסוימות או חלופה אלטרנטיבית מסוימת שבוצעו באתר גם היא מתעודת ומצולמת שם לצורך מניעה של חוסר הבנה בעתיד. אתם מסכימים איתי שדוח אקסל הכולל את כל הקריטריונים הנדרשים בתקן הוא יותר מפורט וברור מאשר אישור שרירותי מסוים מהחברה שהנגישה לכם את האתר? הרי במידה ויקרה מצב שבו תצטרכו להוכיח או להראות כי האתר שלכם עבר תהליך הנגשה, הדוח האקסל המשולב תאריך בדיקה וצילומי מסך בעל משמעות רבה יותר מכל אישור שתקבלו הרי שבדוח ישנה התייחסות ספציפית ונקודתית לאתר שלכם.

מידע זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או עצה משפטית. בכל נושא משפטי אני ממליץ להתייעץ עם עורך דין.

מעוניינים לקבל דוח נגישות לאתר האינטרנט שברשותכם?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור בשעות הקרובות

אין לכם זמן לחכות ואתם מעוניינים במידע כאן ועכשיו? חייגו: 053-2711171

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת