fbpx

תפריט

אי התאמות הנפוצות ביותר בתחום נגישות אתרים

בפוסט הבא אני הולך להסביר לכם מהן אי ההתאמות הנפוצות ביותר בתחום הנגישות באינטרנט בקרב אתרים רבים שנחשפתי אליהם בעת ביצוע סקר נגישות אתרים וביצוע כל ההתאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן הישראלי.

לצורך ביצוע סקר נגישות לאתר אינטרנט, אני מצטייד בטבלת אקסל מפורטת אשר פורסמה על ידי משרד המשפטים בשיתוף הנציבות. טבלה זו מסתמכת על הנחיות התקן הבינלאומי WCAG. בטבלה לבדיקת נגישות באתרי אינטרנט מצויים כל הקריטריונים שיש לבדוק ולוודא האם הם קיימים במסגרת האתר הנבדק.

ראשית חשוב לדעת שישנן שלוש רמות של נגישות אתרים באינטרנט:

  1. רמת נגישות A- שהיא הרמה הבסיסית ביותר
  2. רמת נגישות AA – שהיא רמת הנגישות באינטרנט הנדרשת במדינת ישראל.
  3. רמת נגישות AAA – רמת הנגישות המקיפה והמורכבת ביותר הנדרשת במקומות מסוימים בעולם במסגרת תחומים מסוימים.

מטרתו של פוסט זה להציג לכם מהן אי ההתאמות והליקויים הקיימים מבחינת נגישות באתרי האינטרנט. ממליץ לכל בעל אתר אינטרנט שיבדוק האם אותם ליקויים קיימים אצלו ובמידה וכן עליו לתקן אותם או ליצור עימי קשר כדי לקבל את המידע המלא והמקיף ביותר כיצד לבצע זאת בהתאם לדרישות התקן הישראלי. אי עמידה בדרישות התקן עלול לחשוף אתכם לתלונות ולתביעות מצד לקוחות שלא הצליחו לצרוך את השירות או המידע הקיים באתר האינטרנט שלכם.

להלן אי ההתאמות הנפוצות ביותר בנושא נגישות אתרים באינטרנט:

  • דפים המכילים תוכן רב שאינו מסודר בצורה תקינה – נושא התוכן הוא חלק מרכזי וחשוב בכל אתר אינטרנט ולכל אדם עם מוגבלות המסתייע בטכנולוגיות מסייעות. זה נכון שתוכן משפר את הנראות הדיגיטלית שלכם בקרב הגולשים ובקרב מנועי החיפוש עם זאת חשוב לקחת בחשבון שיש דרך נכונה להכניס כל תוכן או מידע לאתר אינטרנט. התוכן חייב לכלול כותרות מתאימות, סדר היררכי תקין, כתיבה פשוטה וברורה ובאמצעות פונט נגיש וקריא ככל שניתן. בעת פרסום תוכן שאינו נגיש לאנשים עם מוגבלות אתם מונעים מהם להבין את מטרת האתר או השירות הדיגיטלי שאתם מציעים משמע שני הצדדים מפסידים, גם אתם שאותה אוכלוסייה לא מצליחה לצרוך את שירותכם או המידע שאתם מפרסמים וגם הם שאינם מסוגלים להבין מה מפורסם באתר שלכם. כתיבת תוכן בצורה נגישה וברורה למשתמש היא חלק מרכזי בכל אתר אינטרנט. מוזמנים לקרוא את המדריך המפורט שהכנתי בנושא הנגשת תוכן באתר אינטרנט שבמסגרתו ניתן להבין מהי הדרך הנכונה ביותר לפרסום מידע באתר וכיצד עליכם לבצע את ההתאמות הנדרשות לצורך התאמת המידע לטכנולוגיות המסייעות הנפוצות בקרב אנשים עם מוגבלות. למדריך המלא לחצו: מדריך להנגשת תוכן באתר אינטרנט.

  • שימוש בניגודיות שאינה תקינה – ראשית אני אסביר לכם מהי הכוונה בניגודיות של צבע הטקסט לרקע ולאחר מכן אני אסביר מהם האזורים הנפוצים ביותר במסגרת אתר האינטרנט שניתן לחוות ניגודיות שאינה תקינה. ניגודיות צבע הטקסט לרקע הכוונה ביחס בין צבע הטקסט לצבע הרקע עצמו. הכוונה שלרוב ישנו שימוש שאינו תקין בצבע טקסט על גבי צבע רקע אשר משתמש עם לקות ראיה אינו יכול להבחין במידה שכתוב בו. האמת, לא הכוונה רק במשתמש עם לקות ראייה אלא ניתן להתייחס גם לאדם עם משקפיים או לאדם מבוגר שראייתו נפגעה לאורך השנים. בהנחיות התקן הישראלי בנושא נגישות אתרי אינטרנט ישנה הגדרה ברורה מהו יחס הניגודיות הנדרש, הכלל הוא שהיחס צריך להיות 1:4.5 הכוונה שוני ניגודי פי 4.5. במקרים שונים כגון תפריטים גדולים וטקסט מודגש ניתן לשמור על יחס 1:3, כמובן שתלוי בסוג התוכן, המבנה שלו, המיקום שלו ועוד. ניתן לקרוא מידע נוסף אודות יצירת ניגודיות חזותית בין טקסט לרקע בפוסט המפורט הבא: יצירת ניגודיות חזותית בין טקסט לרקע.
    האזורים הנפוצים ביותר שבהם ניתן למצוא אי התאמות בנושא ניגודיות:
    • תפריט ראשי במסגרת אתר האינטרנט
    • תפריט תחתון או בשמו המוכר "פוטר"
    • תפריט פירורי לחם.
    • שמות קטגוריות הנמצאות על תמונות רקע.
    • טקסט הנמצא על גבי כפתור מסוים עם רקע כהה או שאינו ברור.

  • שימוש בתמונות שיש עליהן טקסט – נושא זה חוזר על עצמו באופן גורף במספר רב של אתרי אינטרנט שאני מבצע בהם בדיקת נגישות. בעלי אתרים ומשרדי פרסום רבים אינם מודעים כי שימוש בטקסט או תוכן מסוים על גבי תמונה אינו נגיש לאנשים המסתייעים בקורא מסך משמע אותה תמונה או מידע שכתוב עליה אינה נגישה ואינה ברורה למשתמש. השימוש בתוכן על גבי תמונה נוגד את אחד הקריטריונים המרכזיים במסגרת נגישות אתרים ודרישות התקן הישראלי להנגשת אתרי אינטרנט. במידה והחלטתם בכל מקרה להשתמש בתוכן על גבי תמונה, יש להגדיר את אותה תמונה כתמונת רקע והטקסט הקיים מעליה צריך להיות טקסט חיי שיהיה נגיש לקורא מסך ולאנשים המסתייעים בטכנולוגיות מסייעות שונות כגון קורא מסך וניווט במקלדת.

  • אי שימוש בטקסט אלטרנטיבי במסגרת תמונות באתר האינטרנט – בכל אתר אינטרנט יש תמונות, החל מתמונה לוגו, תמונת מוצר, תמונת קטגוריה, תמונת אווירה, גלריה וכן הלאה. יש להבחין בין שני סוגים של תמונות:
    • תמונת אווירה שהיא תמונה שמטרתה דקורציה בלבד ולא מעבירה מסר מסוים למשתמש. לתמונת אווירה יש להשאיר את השדה של הטקסט אלטרנטיבי ריק או לחילופין לסמן אותו כדקורטיבי (האפשרות קיימת במסגרת אתרי וורדפרס ובעת יצירת תוכן באמצעות וורד WORD). ברגע שהטקסט האלטרנטיבי אינו כולל תוכן הקורא מסך אינו מתעכב עליה ומאפשר למשתמש להמשיך הלאה לאלמנט הבא. עניין זה משפר בצורה משמעותית את חווית המשתמש המסתייע בקורא מסך ומעניק לו את היכולת לנווט בצורה קלה ומהירה בכל התוכן או עמודי האתר.
    • תמונה שמטרתה העברת מסר שהיא תמונה מרכזית וחשובה שהמשתמש חייב לדעת מה המטרה שלה ומה יקרה אם הוא ילחץ עליה. לרוב ניתן להבחין בתמונות המהוות קישור מסוים שבעת לחיצה עליהן המשתמש עובר לעמוד אחר באתר. בתמונות שמטרתן העבר מסר או מידע מסוים יש להוסיף טקסט אלטרנטיבי מפורט שמסביר את מטרת התמונה. במידה ומדובר בתמונה הכוללת קישור לעמוד או לאתר אחר יש להסביר למשתמש (בעזרת הטקסט האלטרנטיבי) כי לחיצה על התמונה תעביר אותו לעמוד אחר המכיל מידע בנושא הרלוונטי. שימוש בטקסט אלטרנטיבי מנגיש את התמונה למשתמש ומשפר את הנראות שלה במנועי החיפוש השונים.

  • אי יכולת יצירת קשר באמצעות טופס מקוון – כמעט בכל אתר אינטרנט ישנו טופס מקוון שמטרתו העיקרית לאפשר שליחה מהירה של מידע, בקשה או תלונה לגבי המידע המופיע באתר האינטרנט. הטופס המקוון בדרך כלל מופיע בעמוד ייעודי תחת "יצירת קשר" או "צור קשר" וכולל שדות פתוחים המאפשרים למשתמש להוסיף את מהות הבקשה והמידע שלו כדי שבעל האתר יוכל לחזור אליו עם פרטים ומידע נוסף. באתרים רבים, אותו טופס מקוון אינו נגיש והשדות שלו אינם מובנים וברורים למשתמש המסתייע באמצעות קורא מסך. לדעתי, חלק מרכזי בנגישות אתרים זה ביצוע התאמה מלאה ככל שניתן לטופס המקוון הרי שזוהי הדרך המרכזית שבו משתמש יכול ליצור קשר מהיר עם בעל האתר.

  • ניווט לא תקין באמצעות המקלדת – אנשים רבים שיש להם מוגבלות פיזית כרונית או זמנית אינם יכולים להשתמש בעכבר כלל אלא נאלצים להשתמש אך ורק באמצעות המקלדת. השימוש במקלדת הוא נוח יותר ומאפשר ניווט בעל האלמנטים הלחיצים (כגון כפתורים או קישורים) במסגרת האתר. הניווט באמצעות המקלדת הוא חלק חשוב ומרכזי בתפעול האתר שלרוב דורש התייחסות של מתכנת מכיוון שמדובר בביצוע התאמות הנגישות ברמת הקוד. ביצוע התאמות נגישות באתרים בנושא הניווט במקלדת חייב להתבצע בהתאם למבנה העמוד, סדר האלמנטים הקליקבילים כגון כפתורים וקישורים הקיימים בו, התוכן המופיע בו וכן הלאה.
 

בפוסט זה התייחסתי למספר נושאים שחוזרים על עצמם באתרי אינטרנט רבים ברחבי הרשת. עולם הנגישות באתרי אינטרנט תופס תאוצה רבה וישנה חובה להתייחסות מסודרת לכל הקריטריונים המופיעים בדרישות התקן הישראלי.

זכרו – בעל אתר אינטרנט שאינו מנגיש את האתר בצורה מלאה ובהתאם לדרישות התקן חשוף לתביעות ולתלונות רבות בקרבים אנשים עם מוגבלות.

יש לכם שאלות בנושא נגישות אתרים? צרו עימי קשר ואשמח לתת לך את כל המידע בצורה המקיפה והמסודרת ביותר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

שימוש בחיפוש והחלפה אוטומטית במסמך, רוצים לדעת איך הוורד יכול לחפש ולהחליף בצורה אוטומטית את כל המידע שתגדירו לו?

חיפוש והחלפה של מידע במסמך

יש לכם תבנית שבה תרצו לחפש בצורה אוטומטית מידע ולהחליפו במידע חדש? הטיפ הבא יפשט לכם את הסוגייה בצורה הטובה ביותר.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת