fbpx

תפריט

כיצד מתבצעת בדיקת נגישות לאתר אינטרנט

כיצד מתבצעת בדיקת נגישות לאתר שלכם ולמה יש להתייחס במהלך בדיקת הנגישות בהתאם לדרישות התקן.

בעת בדיקת נגישות לאתרי אינטרנט, אפליקציות או מידע המפורסם באמצעות רשת האינטרנט, ישנה חשיבות רבה לנהוג לפי שיטות עבודה מומלצות ומסודרות שמטרתן להבטיח כי הטיפול מתבצע בצורה המקיפה ביותר ובהתאם לתקנות הנגישות לאתרי אינטרנט.

חברות רבות שמעוניינות להנגיש את האתר שלהם משתמשות בתוסף נגישות. כפי שציינתי כבר במאמר אחר: תוסף נגישות אינו מנגיש את האתר. נקודה, ניתן להבין כי התוסף אינו מעניק פתרון מלא להנגשת האתר וכי מעבר להתקנת התוסף יש לבצע התאמות נגישות רבות בקוד האתר. התוסף משפר רק את הנראות הוויזואלית של הממשק האינטרנטי ולא פותר תקלות או ליקויים המתגלים במבנה האתר וברמת הקוד שלו. תוסף מהמילה תוספת ואינו מנגיש את האתר בצורה מלאה ובהתאם לתקן.

לאורך כל בדיקת הנגישות יש להתייחס לשלושה דברים עיקריים:

  1. הנראות הוויזואלית של אתר האינטרנט.
  2. שימוש תקין באמצעות תוכנה להקראת מסך.
  3. אפשרות ניווט תקינה בכל האתר והשימוש בטכנולוגיות מסייעות נפוצות.

כל שלבי הבדיקה שמצוינים מטה מבוצעים באמצעות שלל בדיקות הכוללות שימוש בתוכניות ייעודיות הנפוצות ביותר בקרב משתמשים עם מוגבלות.

תהיו בקיאים בתקנות הנגישות ובדרישת התקן הישראלי

עוד לפני שהחלטתם לגשת ולבצע בדיקה באתר, יש לוודא כי אתן מבינים בצורה מלאה את כל תקנות הנגישות ברמה AA שפורסמו על ידי WCAG. על תקנות הנגישות הללו התקן הישראלי מתמקד. מלבד תקן זה ישנה התייחסות לתוספת בנושא שימוש בווידאו מבוסס זמן המוזכר בתקן הישראלי. בעת מעבר על האתר יש לוודא כי ענינו על כל תקנות הנגישות בצורה מלאה. זכרו – אתר שאינו הונגש בצורה מלאה בהתאם לתקן חשוף לתלונות ולתביעות גם עבור נושאים ספציפיים שלא טופלו.

מלבד התקנות עצמן יש להבין את ארבעת העקרונות העיקריים לנגישות באינטרנט. ניתן לקרוא מידע נוסף אודות העקרונות החשובים להנגשת אתרים ומערכות מתקדמות במאמר הבא: העקרונות לנגישות באינטרנט

חשוב להבין את ההבדל בין כך זה שהאתר שמיש לבין זה שהאתר נגיש. בעת בדיקת האתר יש להתייחס בכובד ראש לשני הנושאים הללו. שימושיות מתייחסת לכמה קל ופשוט להשתמש ולצרוך את השירותים באתר, ונגישות לעומת זאת, מכילה בעיקר רשימה של קריטריונים טכניים שיש לעמוד בהם ההתאמות הנדרשות ותמיכה מלאה (ככל שניתן) בטכנולוגיות המסייעות השונות.

לאחר שהבנתם את כל תקנות הנגישות, השלב הבא הוא לתכנן את תהליך הבדיקה. הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים לעשות בשלב זה הוא להיכנס לאתר כמשתמש רגיל ולסרוק אותו בצורה מהירה תוך כדי זיהוי אלמנטים בעייתיים שעלולים להוות מכשול או חסם בעת גלישה באתר.

תסרקו את שלל התבניות הקיימות באתר והתאימו את הבדיקה בהתאם לרמת חשיבותן

בשלב הראשון עוד טרם התחלת הבדיקה באתר, יש לסרוק את כמות התבניות הקיימות באתר ולרשום אותם בצורה מסודרת בדוח האקסל שבמהלכו נשתמש לאורך כל הבדיקה. כל תבניות ייחודית צריכה לקבל שם ותיאור שנוכל לחזור אליה בהמשך לצורך מעבר מקיף באמצעות מגוון הטכנולוגיות המסייעות. כמות התבניות משפיעה בעיקר על פרק הזמן הנדרש לביצוע הבדיקה. ככל שיש יותר תבניות לבדיקה באתר, ככה העבודה תארך זמן רב יותר.

ביצעו את הבדיקות הנדרשות בהתאם לתקן

לאחר שמניתם את כל התבניות הייחודיות הקיימות באתר יש לבצע את הבדיקות המקיפות הכוללות את כל השלבים שהזכרתי בפסקה הראשונה. את כל תוצאות הבדיקות והליקויים שנמצאו באתר יש למלא בצורה מסודרת בדוח האקסל ולהציע פתרון המתאים לפתירת הסוגיה שנמצאה. במידה ואין פתרון מהיר או אתם נתקלים בבעיה טכנית בהנגשה שלה, יש להציע פתרון חלופי בהתאם לדרישות התקן.

בדקו האם התוכן באתר שלכם נגיש

מעבר לבדיקת הנגישות המתבצעת באתר שלכם יש לשים דגש גם על התוכן המופיע בו. כתיבת תוכן שאינו נגיש ולא בהתאם להנחיות תמנע מגולשים רבים לצרוך את המידע שפרסמתם ויהווה עבורם חסם רב בעת גלישה באתר. התייחסות לתוכן מתבצעת בצורה נפרדת ממבנה האתר והאחריות להוספת תוכן נגיש היא באחריות כותב התוכן ובעלי האתר. כל עדכון תוכן, הוספת מידע, הוספת תמונות או כל מידע אחר באתר חייב לעבור הנגשת תוכן מלאה ומסודרת תוך כדי ביצוע ההתאמות הנדרשות לביצוע בהתאם לדרישות הטכנולוגיות המסייעות הנפוצות ביותר בקרב משתמשים עם מוגבלות. דבר נוסף שאני ממליץ לכם זה לשמור על תוכן פשוט וקל לקריאה, שהתוכן לא יכלול קיצורים, תווים, אימוג'ים או איורים אחרים שאינם נקראים באמצעות התוכנות להקראת מסך, פשוט זה שם המשחק!

אתם מוזמנים לקרוא אודות ביצוע הנגשת תכנים באתר האינטרנט במאמר המקיף הבא: הנגשת תכנים באתר

התייחסו לתמונות המופיעות באתר והנגישו גם אותן

בעת פרסום תמונות או אלמנטים ויזואליים אחרים יש לבצע תהליך הנגשת והתאמה שלהם לטכנולוגיות המסייעות השונות. במידה ומדובר בתמונה רקע יש להגדיר אותה כתמונת BACKGROUND ולתת לה טקסט אלטרנטיבי ריק. במידה ומדובר בתמונה שמטרתה להעביר מסר יש להוסיף לה טקסט אלטרנטיבי מתאים ולתת פירוט קצר אודות המופיע בתמונה. במידה ומדובר על תמונה שמוטמע בה תוכן חשוב, יש לוודא כי התוכן מופיע בסמוך עליה כטקסט חיי וישנה גישה לתוכנה להקראת מסך לאותו התוכן. תמונה שיש עליה טקסט מסוים, אותו הטקסט אינו נגיש ואדם המשתמש בקורא מסך לא יכול להבין מה כתוב בה.

סיימתם להנגיש את האתר, בצעו בדיקה מלאה על ידי משתמשים עם מוגבלות

לאחר ביצוע הנגשת באתר בצורה מלאה, אני ממליץ להסתייע במשתמשים עם מוגבלות שינסו לגלוש ולהגיע לכל המידע המופיע באתר או במערכת שלכם. הרי אין טוב יותר מאדם עם מוגבלות שעובר על האתר ומוודא כי הכל שמיש ותקין עבורו. כיום קיימים מספר עמותות ואנשים פרטיים המבצעים את הבדיקות הנדרשות, אתם מוזמנים לפנות אליי ואני מבטיח לסייע לכם.

כתיבת הצהרת נגישות באתר

נשוא חשוב נוסף והכרחי בעת הנגשת האתר הוא הכנת הצהרת נגישות מקיפה ומסודרת במקום בולט וברור. הצהרת הנגישות מתוקף התקן חייבת להיות מפורטת וכוללת מידע מלא אודות תהליכי הנגישות שבוצעו באתר והסדרי הנגישות הפיזיים שהתקיימו בסניפים או במשרדים השונים (במידה וקיימים). רוב האנשים אינם מבינים את החשיבות הרבה בפרסום הצהרת נגישות וכך הם חושפים את עצמם לתביעות ותלונות רבות אף על פי שביצעו את כל תהליך ההנגשה באתר עצמו. יש דרך לכתוב הצהרת נגישות ולא כל עמוד המופיע תחת צמד המילים הצהרת נגישות מהווה פתרון או מענה לדרישות התקן.

סיימתם את התהליך, כל הכבוד!

מעבר לעמידה בתקן (שזה מה שרוב בעלי העסקים ובעלי האתרים מחפשים) פתחתם את האתר שלכם לשימוש נרחב ומלא בקרב אוכלוסייה עם מוגבלות. זה נכון שאין 100% נגיש ויש אינספור סוגים של מוגבלות אבל ביצוע ההתאמות בהתאם לתקן מגדיל את הסיכוי שאדם עם מוגבלות יכול לצרוך את השירותים שלכם ובמקביל מקטין משמעותית את הסיכוי שלכם לתלונות עקב אי הנגשת האתר.

ואני והצוות שלי מתמחים בתחום הנגישות באינטרנט. ביצענו כבר מספר רב של בדיקות נגישות לאתרים קטנים וגדולים בארץ ובעולם, ואנו מבטיחים לבצע את תהליך הבדיקה של האתר שלכם בצורה המקיפה ביותר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת