fbpx

תפריט

הסרת חסמים והנגשת האינטרנט לכולם

ראשית, חשוב להבין שהעיקרון להסרת החסמים והנגשת אתרי אינטרנט פונה לכולם, לכלל האוכלוסייה ולא רק לאנשים עם מוגבלות.

הנגשת אתרים תעניק חוויה טובה יותר לכלל האוכלוסייה הכוללת אנשים עם מוגבלות, אנשים צעירים ומבוגרים ועוד.

במאמר זה נסביר מהם החסמים הקיימים היום ברשת האינטרנט וכיצד מבצעים תהליכי הנגשה מקיפים ברשת האינטרנט כדי ליצור סביבה אינטרנטית נוחה יותר. במקביל אנו ננסה להסביר כיצד שיפור הגישה והחשיבה אודות אינטרנט נגיש תעניק חיים טובים יותר לאנשים עם מוגבלות.

לאורך השנים האחרונות אנו מזהים עלייה במספר הכלים האינטרנטיים המאפשרים התאמת המידע המופיע באתרים לאנשים עם מוגבלות, כלים אלא לא עובדים בצורה מלאה ואינם מנגישים את מלוא האתר אם זאת הם נותנים בסיס להנגשת אתרים על ידי שיפור הנראות הוויזואלית שלהם המהווה חלק מרכזי ביצירת סביבה תומכת ונגישה.

הצורך הרב בהנגשת האינטרנט

האינטרנט מציע הזדמנות לכולם, באמצעותו ניתן לחבר בין משתמשים בכל העולם, לתת מידע ושירותים בין מדינה למדינה ולהעניק את האפשרות למכור מוצרים למדינות רחוקות מעבר לים. האינטרנט הוא הזירה המרכזית היום לביצוע קשרים, סחר ושיתופי פעולה בארץ ובעולם. מלבד כל היתרונות שהזכרנו מעלה, לטכנולוגיות האינטרנט יש אפשרות לתת לאנשים עם מוגבלות את האמצעים לחיות על בסיס שוויוני יותר בתוך הקהילה העולמית, מה שפעם לא היה אפשרי כלל.

זה נכון שנושא הנגישות באתרי האינטרנט הוא נושא כללי, אך עם הזמן אנו מזהים עלייה בדרישה להנגשת אתרים והצורך בהרחבה ופיתוח כלים נוספים שמטרתם להנגיש את המידע והתוכן המופיע ברשת לאנשים עם מוגבלות.

עד סוף שנת 2017, שבתקופה זו פורסם התקן הישראלי לנגישות באינטרנט לא הייתה התייחסות רבה לבעלי עסקים, מנהלי אתרים ומפתחים לנושא הנגישות באינטרנט. הנושא היה רחוק מהם והם לא ראו את הצורך הרב בהנגשת המידע והתוכן המופיע באתרים רבים. במסגרת התקן שפורסם ישנם התייחסויות רבות לנושא הנגישות והנחיה ברורה אשר מחייבת את בעלי האתרים להיצמד להנחיות ארגון התקינה הבינלאומי WCAG אשר מסכם ומפרסם את כל הנושאים החשובים שיש ליישם באתרי אינטרנט ובמערכות אחרות. לאחר שפורסם התקן, בעלי עסקים התחילו להבין לעומק את הדרישה הגבוה לעבור תהליכי הנגשה וכי הם חשופים לתביעות משפטיות במידה ולא יעשו זאת.

הנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות

אנשים עם מוגבלות מהווים חלק ניכר מכלל האוכלוסייה בעולם. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי כמיליארד אנשים סובלים ממוגבלות מתוכם כ- 80% מתגוררים במדינות מתפתחות. במקביל פרסם ארגון הבריאות העולמי כי אנשים עם מוגבלות יכולים להשתתף באותה מידה בחברה ולתרום משמעותית לכלכלה במידה וקיימים כלים אינטרנטיים המתאימים למגבלותיהם.

מספר רב של ממשלות חתמו על אמנת האו"ם בנושא זכויות לאנשים עם מוגבלות. המחויבויות לשפר, לפרסם ולהציג אמצעים לתכנון, פיתוח, הפקה והפצה אינטרנט נגיש בכל שלב בהתאם להנחיות. הנחיות הנגישות לתוכן ואתרי אינטרנט של ארגון התקינה הבינלאומי W3C מיושמות יותר על ידי ממשלות רבות בעולם ומשמשות את התעשייה כדי להנגיש את רוב האתרים לכולם.

נגישות אינטרנטית – חלק בלתי נפרד מחיינו

עבור אנשים עם מוגבלות, נגישות אינטרנטית פירושה היכולת להשתמש באתר או בשירות המוצע ברשת האינטרנט באותה צורה עם אותה יעילות כמו אדם ללא מוגבלות. המשמעות היא שימוש בצורה מקיפה יותר ברשת האינטרנט לצורך הפיכת המוצרים והשירותים המפורסמים לשימושיים על ידי חלק רחב יותר בקרב האוכלוסייה. במקרים רבים הנגשת המידע בצורה מושלמת אינו אפשרי, ולכן לאנשים עם מוגבלות ישנה האפשרות להשתמש בטכנולוגיות מסייעות שונות ומגוונות כגון: תוכנה להקראת מסך או אמצעי מיוחד המאפשר ניווט נוח במקלדת. חשוב לזכור שהשימוש בטכנולוגיות מסייעות חייב להתאפשר ולהיות תואם באתר האינטרנט, כלומר בעל האתר חייב לבצע את ההתאמות הנדרשות לאותן טכנולוגיות וכך להעניק לגולש אינטרנט נקי מחסמים או מידע שאינו נגיש.

הנושא החברתי תופס תאוצה ומסביר כי יש לבטל ולמזער את נושא האי נגישות באינטרנט הכולל לפרק חסמים כך שאדם עם מוגבלות יוכל להשתתף באופן מלא בקהילה האינטרנטית. מודל זה מדגיש את יכולותיו האישיות של אותו אדם עם מוגבלות ולא מהווה למוגבלויותיו חסם או מידע שאינו נגיש עבורו. הפחתת המחסומים באינטרנט היא נושא חברתי חשוב והכרחי בכל מדינה ובכל מקום.

אנשים עם מוגבלות מתמודדים בכל רגע נתון עם חסמים שונים, רמת ההתמודדות קשורה באופן ישיר לרמת המוגבלות ולכן ביצוע ההתאמות הנדרשות תהווה התאמה בסיסית (אך הכרחית) לכל אותם אנשים. לדוגמה, אנשים עם לקות ראייה המשתמשים בתוכנת קריאת מסך עשויים לנטוש אתרי אינטרנט אשר נושא הניווט בהם הוא אינו נגיש וכי חסרים טקסט אלטרנטיבי לתמונות המופיעות בו. שילוב של ניווט שאינו תקין ואי התאמת התוכן או התמונות לקוראי המסך הם דברים עיקריים שעימם אנשים עם לקות ראייה או עיוורים מתמודדים. נושא זה מתסכל אותם מכיוון שתהליך ההתאמה הוא כל כך פשוט ואין סיבה שבעלי אתרים או עסקים גדולים לא יבצעו את ההתאמות הנגישות הנדרשות בהתאם לתקן הישראלי.

באמצעות הסרת חסמים, אנשים עם מוגבלות יוכלו להשתמש ולתרום מהידע הרב שלהם לעולם האינטרנטי ולאוכלוסייה בכל העולם. לעושר האינטרנט בצורה טובה יותר על ידי השתתפות עצמאית בקהילות לפי בחירתם. הבקשה שלהם מאיתנו היא ליצור פתרונות לנגישות אינטרנטית גם אם הפתרונות אינם מקיפות אך מהוות בסיס כלשהו להנגשת המידע ברשת.

מלבד נושא הנגישות הטכנית, כלומר ההתאמות הטכניות הנדרשות במסגרת אתרי האינטרנט, יש להתגבר על חסמים אחרים, חסמים תרבותיים וחינוכיים שיאפשרו לאנשים עם מוגבלות ליהנות מהאינטרנט ולתרום מהידע האישי שלהם לכולם. השינויים הנדרשים הם:

השתלמויות אינטרנטיות מותאמת למוגבלויות השונות

לאנשים עם מוגבלות מייעדים עבודות מסוימות שבמסגרתם ההכנסות הן נמוכות והזדמנויות הם מוגבלויות. האמת, אני באופן אישי נחשפתי פעם לאדם מבריק, חכם וסוחף שעבד במפעל לסידור מוצרים באריזות. זה כאב לי כל כך שבגלל שאותו אדם עם מוגבלות פיזית צריך לעבוד במקום עבודה שאינו ממצא את הפוטנציאל שלו ואת היכולות שלו להשתכר בכבוד בהתאם לידע ולהשכלה שלו. המדינות השונות צריכות לפתח השתלמויות שבמסגרתן הן יתאימו את העולם הפיזי והטכנולוגי לאנשים עם מוגבלות ויאפשרו להם להשתלב במקומות עבודה המתאימים לכישוריהם.

שינוי התרבות והחשיבה כלפי אותם אנשים עם מוגבלות

אנשים עם מוגבלות נתפסים בקרב האוכלוסייה כאנשים שונים. רוב האנשים מסתכלים עליהם ברחמים או מתביישים לדבר איתם או להתקרב אליהם. אותם אנשים עם מוגבלות מרגישים את זה, הם מבינים שהם שונים והם מרגישים עם עצמם כאילו הם לא בסדר, מלבד המוגבלות שפוקדת אותם הם מקבלים ריקושטים מהסביבה שמגבירה את נושא המוגבלות שלהם ומונעת מהם להתקדם בחייהם ולדרוש את המגיע להם.

יצירת מודעות בקרב הקהילה בנושא המוגבלויות השונות

אנשים רבים לא מכירים ולא מזהים את המוגבליות השונות הקיימות. החשיבה הרווחת היא ליצור מודעות רחבה בקרב האוכלוסיה ולהעניק את הידע הנדרש בנושא המוגלביות השונות. ברגע שאנשים יבינו ויכירו את אותן מוגבלויות, הם יאפשרו שילוב של אותם אנשים בקרבתם. המודעות נדרשת בכל מצב ובכל סביבה אינטרנטית ופיזית. שיפור המודעות יגביר את היכולת שלהם להשתלב בחברה ולהוות חלק מרכזי בה.

מה נעשה בעולם בנושא הנגשת האינטרנט

אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות קובעת באופן חד וברור כי הנגישות וההתאמות לטכנולוגיות האינטרנטיות היא מרכיב הכרחי, חשוב ומרכזי שיאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתתף באופן רחב יותר. האמנה קובעת כי הממשלות נוקטות וצריכות יותר לנקוט בצעדים מתאימים ונדרשים כולל הטלת רגולציה, שיפור ההסברה והתודעה בקרב כלל האוכלוסייה.

מספר רב של מדינות חתמו ואשרו כי הם הולכים על פי האמנה, הכוללת שיפור הנגישות לאנשים עם מוגבלות. האמנה קובעת כי ישנה חשיבות עליונה לבצע שיתוף פעולה בינלאומי ושיתוף המשאבים בין מדינה למדינה תהפוך את נושא הנגישות לקל יותר עבור כולם. התאמת הטכנולוגיות והאמצעים העומדים לרשות אנשים עם מוגבלות תעניק בסיס הכרחי וחשוב לכולנו במטרה אחת להפוך את העולם לטוב ונגיש יותר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת