fbpx

תפריט

חוסר/העדר התאמות נגישות במסגרת אתר אינטרנט

מה הכוונה בהעדר התאמות נגישות במסגרת אתר אינטרנט? מהן בעצם תקנות הנגישות שעל פיהן אנו צריכים להנגיש את האתר שלנו ולהתאים אותו לאנשים עם מוגבלות.

אתר אינטרנט צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות. הכוונה באתר נגיש זה שאדם עם מוגבלות המסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך, יוכל להבין את המידע הכתוב באתר והשירות המוצע דרכו.

תקן ישראלי 5568, כולל בתוכו את כל הקריטריונים המתייחסים להנגשת אתר אינטרנט בהתאם לקווים המנחים שפורסמו במסגרת ארגון התקינה הבינלאומי WCAG 2.0.

לצורך בדיקת נגישות וביצוע התאמות נגישות באתר אינטרנט יש להתייחס ל-42 קריטריונים שונים הנכללים בתוך המסמך "טופס לבדיקת נגישות באתרי אינטרנט" הנמצא באתר של הנציבות לשיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות הפועל תחת משרד המשפטים.

טופס זה כולל בתוכו מידע מפורט אודות הקריטריונים בתקן, הנחיות בעברית לביצוע התאמות הנגישות הנדרשות וטכניקות לביצוע בשפה האנגלית המפנות למידע המקורי שעליו נסמך תקן ישראלי 5568 המתייחס להנגשת אתרי אינטרנט.

במסגרת הטופס לבדיקת נגישות באתר אינטרנט ישנם קריטריונים שונים ומגוונים המתייחסים לנראות (העיצובית) של האתר ולפונקציונליות שלו.

התאמות נגישות שיש לבצע באתר בנראות (העיצובית) שלו

להלן מספר התאמות נגישות עיקריות המתייחסות לנראות העיצובית של האתר:

  1. יחס קונטרסט מתאים בין צבע הטקסט לצבע הרקע של העמוד או האובייקט שבו הוא מופיע.
    בכל אלמנט או תוכן הכתוב באתר ישנו צורך לבדוק את יחס הקונטרסט בינו לבין הרקע שבו הוא כתוב, לדוגמה במסגרת טופס יצירת קשר בו השדות כתובות בצבע אפור בהיר על גבי רקע אפור כהה ישנה בעיית קונטרסט שבמסגרתה אדם עם מוגבלות בראיה אינו יכול להבחין במידע הכתוב בשמות השדות ועקב כך לא ידע מה עליו למלא או להוסיף במסגרת אותו שדה. לצורך ביצוע התאמות הנגישות באתר בהתייחסות לקונטרסט יש לעמוד בניגוד חזותי של 1:4.5 בטקסט רגיל המופיע במסגרת האתר.
  2. סידור הכותרות במסגרת העמוד שבו הן מופיעות.
    קריטריון זה מתייחס גם בפן הויזואלי וגם בפן הפונקציונלי. בפן הויזואלי (הנראות של האתר) יש לתייג את הכותרות בצורה מתאימה, מסודרת ובגדלים תקינים בהתאם למידע המופיע בהן. סדר היררכי של כותרות והנראות שלהן מאפשר למשתמש להבין מה מטרת המידע הכתוב באתר ומה החשיבות שלו. בעת ביצוע התאמות הנגישות באתר במסגרת הכותרות אנו גורמים למשתמש להבין את המידע, לקרוא אותו לדעת בדיוק על מה עליו ללחוץ או לדלג כדי שיגיע למידע הרלוונטי ביותר עבורו.
  3. פוקוס נראה לעין.
    התאמת נגישות מרכזית וחשובה לאנשים המסתייעים באמצעות המקלדת. בעת ניווט באמצעות המקלדת במסגרת אתר אינטרנט ישנו קבלת פוקוס לאלמנטים קליקבילים כגון קישורים או כפתורים ולכן חשוב לוודא כי אדם המגיע לאלמנט מסוג זה אכן יודע היכן בדיוק הוא נמצא ומהו האלמנט הבא שאליו הוא מגיע בלחיצה נוספת.

בוידאו הבא ניתן לראות כיצד יש לבצע בדיקה האם קיים פוקוס נראה לעין בעת ניווט באמצעות המקלדת.

פוקוס נראה לעין לרוב נראה כמסגרת ברורה ובולטת באלמנט עצמו אשר המשתמש הגיע אליו בעת הניווט במסגרת האתר.

פוקוס נראה לעין הינו קריטריון חשוב ומרכזי המשפיע רבות על הבנת המשתמש בעת הניווט באמצעות המקלדת.

ביצוע התאמות נגישות שש לבצע ברמת הפונקציונליות שבאתר

בנוגע להתאמות פונקציונליות, ישנם מספר נושאים מעט מורכבים הדורשים ידע תכנותי וגישה לקוד האתר. בכל מקרה חשוב לי לציין את התאמת הנגישות החשובה והמרכזית ביותר בפן הפונקציונלי של האתר.

סדר הניווט באמצעות המקלדת.

אדם שאינו יכול לאחוז/להשתמש בעכבר במסגרת אתר האינטרנט, מסתייע לרוב באמצעות מקלדת או פד מיוחד המותאם עבורו בהתאם לסוג המוגבלות שלו. ניווט באמצעות המקלדת חייב להתבצע בצורה תקינה ומלאה בהתייחסות לשני נושאים מרכזיים:

  1. סדר הניווט המתבצע מימין לשמאל לאורך כל הדף ובכל האובייקטים המופיעים בו.
    הכוונה היא שברגע שאדם מנווט בין האלמנטים באתר, הניווט מתחיל מצד ימין לצד שמאל מלמעלה למטה. באתרים רבים שאין הגדרה ברורה של שפת האתר או אתרים הכוללים סוגים שונים ומגוונים של טפסים או אלמנטים עלול לקרות מצב שהניווט משתבש בתחילתו של העמוד, באמצע שלו או בסופו ולכן יש לבצע את התאמת הנגישות הנדרשת מתחילה ועד סופו במסגרת העמוד כולו.
  2. אפשרות להגיע לכל אלמנט, ללחוץ ולתפעל אותו בצורה מלאה ופשוטה.
    לאחר שווידאנו שאכן סדר הניווט מתבצע בצורה תקינה (בהתאם לקריטריון בסעיף הקודם), אנו מוודאים כי אדם המסתייע באמצעות המקלדת יכול להפעיל, ללחוץ ולהשתמש באותו רכיב בצורה תקינה ומלאה. הכוונה היא שהוא מצליח "להגיע" לאותו רכיב , להבין את מטרתו וללחוץ עליו לצורך המשך גלישה באתר בהתאם למטרותיו של המשתמש.

בוידאו הבא ניתן לראות כיצד יש לבצע בדיקה הניווט באמצעות המקלדת מבוצע בצורה תקינה ומלאה בהתאם לשפת האתר.

הניווט באתר אינטרנט בשפה העברית חייב להתבצע מימין לשמאל ומלמעלה ללמטה בכל חלקי האתר.

קריטריון זה מתייחס לאנשים עם מוגבלות אשר משתמשים בטכנולוגיות מסייעות ואינם יכולים לאחוז בעכבר עקב מוגבלותם.

לסיכום: הכוונה בהעדר התאמות נגישות באתר אינטרנט היא שבעלי האתר או המפעילים שלו אינם ביצעו את התאמות הנגישות הנדרשות במסגרת אתר אינטרנט. ביצוע ההתאמות הנדרשות באתר היא חובה חוקית, חברתית ומוסרית ולכן אני ממליץ לכל בעל אתר אינטרנט לעבור על הנחיות התקן הישראלי 5568, לוודא שהאתר שלו אכן עומד בהן ולפרסם הצהרת נגישות מלאה ותקינה בהתאם להתאמות הנגישות שהוא ביצע בסניף הפיזי של העסק שלו ובאתר האינטרנט שברשותו.

קיבלתם פניה שהאתר שלכם לא עומד בהתאמות הנגישות המפורסמת במסגרת התקן הישראלי 5568? פנו אלינו ואנו נשמח להסביר לכם כיצד עליכם לפעול ולהתאים את האתר שלכם לדרישות התקן.

מעוניינים לשמוע מידע נוסף אודות העדר התאמות נגישות באתר אינטרנט?

השאירו פרטים בטופס מטה ואנו מבטיחים לחזור אליכם בשעות הקרובות

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת