fbpx

תפריט

החשיבות והסיבות לביצוע בדיקת נגישות לאתר אינטרנט

מהי בעצם בדיקת נגישות לאתר אינטרנט?

ביצוע בדיקת נגישות / סקר נגישות הוא בעצם תהליך שבו אתה בודק אתר אינטרנט, אפליקציה או כל מערכת WEB אחרת מול דרישות התקן הישראלי 5568 המגדיר בצורה מפורטת מהם הקריטריונים שיש לעמוד בהם. בעת עמידה בדרישות התקן, אנו יודעים כי משתמש עם מוגבלות המסתייע בטכנולוגיות מסייעות יכול לגלוש ולתפעל את אתר האינטרנט שברשותנו, לרוב, בדיקת הנגישות מתבצעת על התשתית שעליה בנוי האתר ועל המבנה הייחודי שלו.

מדוע יש לבצע בדיקת נגישות לאתר אינטרנט?

ישנן מספר סיבות מדוע יש לבצע בדיקת נגישות לאינטרנט לעיתים תכופות ולוודא כי אתר האינטרנט שברשתוכם אכן נגיש וניתן לשימוש בקרב משתמשים עם מוגבלות.

להלן הסיבות העיקריות:

  1. הסיבה החברתית – בעת הנגשת אתר אינטרנט ועמידה בדרישות התקן, אתם מבטיחים כי משתמשים עם מוגבלות יכולים לגלוש באתר שלכם, לקרוא את המידע שפרסמתם ולרכוש את השירותים שאתם מציעים. יצירה סביבה דיגיטלית נגישה למשתמשים עם מוגבלות תורמת חברתית ומעניקה להם את היכולת להשתמש בשירותים ובמידע בצורה שווה כפי שלמשתמש ללא מוגבלות.
  2. הסיבה העסקית – עסק אשר שם בראש סדר העדיפויות שלו את נושא הנגישות והתאמת אתר האינטרנט לאנשים עם מוגבלות, נהנה ממוניטין ו"מבאז" תקשורתי במסגרת קהילת המשתמשים וכך גורם לכלל המשתמשים לצרוך את שירותיו השונים והמגוונים.
  3. הסיבה המשפטית – בשנת 2017 פורסמו דרישות התקן הישראלי 5568 מתוקף תקנה 35 לתקנות שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות. במסגרת התקנה, יש חובה להנגשת אתרי אינטרנט ועמידה בדרישות התקן. בעלי עסקים אשר מציעים שירותים שונים במסגרת אתרי האינטרנט שברשותם חייבים לוודא כי האתרים נגישיפ ולא הם חשופים לתלונות לסוגיות משפטיות אזרחיות ומנהליות מטעם הנציבות לשיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

מתי צריך לבצע בדיקת נגישות לאתר אינטרנט?

הזמן הנכון והטוב ביותר לבצע בדיקת נגישות לאתר אינטרנט זה הזמן שבו האתר נמצא בסיומו של שלב הפיתוח עוד טרם עלייתו לאוויר. בעת שלבי הפיתוח, ניתן להטמיע את התאמות הנגישות בצורה מלאה ומסודרת וכך למנוע עלויות של שעות פיתוח נוספות ו"פינג פונג" מול הלקוח לאחר ביצוע ההתאמות בפועל (בעת ביצוע התאמות נגישות יתכן ויהיו שינויים בנראות / בעיצוב האתר).

במצב שבו סיימתם את שלב הפיתוח וברצונכם לבצע את התאמות הנגישות באתר, יש לבצע בדיקת נגישות מלאה ומקיפה על בסיס טופס האקסל שפורסם מטעם הנציבות וליישם את ההתאמות בסביבת טסט. רק לאחר שביצעתם את כל ההתאמות הנדרשות ובדקתם כי האתר אכן תקין ופועל בצורה תקינה, ניתן לעלות אותו לסביבה המקוונת.

מה ההבדל בין בדיקת נגישות אוטומטית לידנית?

בדיקת נגישות לאתר אינטרנט באמצעות כלים אוטומטים

ברשת ניתן למצוא מספר רב של כלים אוטומטים שבאמצעותם ניתן לבדוק האם האתר נגיש או לא. כלים אלו בודקים בעיקר את הנראות של האתר ואת מבנה הקוד ולכן הם מספקים בדיקה חלקית בלבד שאין להסתמך עליה. רק 30% מהקריטריונים ניתנים לבדיקה באמצעות כלים אוטומטיים. לעיתים קרובות, הכלים הללו מציגים שגיאות שאינן קיימות כלל ולהפך מהסיבה היא שלא תמיד המבנה או הרכיבים הקיימים בקוד אכן מופיעים באתר.

בעייתיות נוספת היא שבעת שהכלי מציג שגיאות באתר הוא לא תמיד מפרט מהן השגיאות ולא באמת ניתן לדעת כיצד לטפל בהן (זה שיש שגיאה זה בסדר, אבל כיצד עליכם לטפל בה? זו כבר סוגיה מורכבת).

בדיקת נגישות ידנית לאתר אינטרנט

בעת ביצוע בדיקת נגישות ידנית, אנו בודקים בצורה מלאה את כל הנחיות הקריטריונים המופיעים בתקן ומוודאים כי אכן כולן מתקיימות באתר האינטרנט הנבדק. הבדיקה כוללת בדיקה ויזואלית (נראות האתר) ופונקציונלית (אופן השימוש בו).

בעת ביצוע הבדיקה הידנית, אנו בודקים את האתר בהתייחסות כבדת משקל לנושאים הבאים:

  1. אופן תפעול האתר בעת שימוש וניווט באמצעות המקלדת.
  2. בדיקת צבעי האתר ויחס הקונטרסט של התוכן לצבע הרקע.
  3. בדיקת הכפתורים והקישורים המופיעים באתר.
  4. בדיקת סרטוני הוידאו שכוללים כתוביות/ חלופות טקסטואליות (במקרה הצורך).
  5. בדיקה שאכן קיים טקסט אלטרנטיבי לתמונות ולרכיבים ויזואליים הקיימים באתר
  6. בדיקת מבנה האתר, מבנה התפריטים והאזורים הקבועים הקיימים בו.
  7. ביצוע בדיקה של טפסי יצירת הקשר ושדות הקלט המופיעים באתר.
  8. גלישה מלאה בכל עמודי האתר בעת שימוש באמצעות תוכנה להקראת מסך.

ביצוע התאמות הנגישות באתר לאחר ביצוע הבדיקה

לאחר שביצענו בדיקת נגישות מקיפה לאתר, יש לבצע את ההתאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן. את ההתאמות יש לבצע ברמת הקוד בצורה מלאה ומקיפה. ישנן חברות רבות המספקות שירותי הנגשת אתר באמצעות תוסף / רכיב נגישות "שאמור" להנגיש את האתר בצורה מלאה, מה שבפועל לא אפשרי מבחינה טכנולוגית ללא שינוי והתערבות בקוד האתר.

הנגשת האתר חייבת לכלול תמיד התערבות מלאה בקוד ללא תלות בתוסף נגישות חיצוני הנשלט על ידי חברה או גוף אחר.

בתום ביצוע ההתאמות הנדרשות, יש לבצע בדיקה חוזרת על בסיס הדוח המקורי ולוודא כי כל הקריטריונים שנמצאו לא תקינים במסגרת הבדיקה הראשונית אכן טופלו וכעת הם זמינים לטכנולוגיות המסייעות הנפוצות בקרב משתמשים עם מוגבלות.

בכדי לוודא זאת, אנו ממליצים לקחת חברה המתמחה בעולמות הנגישות באינטרנט ומכירה את דרישות התקן בצורה מלאה ומפורטת.

סיימנו את תהליך הנגשת האתר, מה השלב הבא?

לאחר ביצוע התאמות הנגישות באתר, יש לפרסם הצהרת נגישות מלאה ומפורטת הכוללת את כל התאמות הנגישות העיקריות שבוצעו באתר, מידע אודות העסק, פרטיו של רכז הנגישות של החברה ועוד.

להלן קישור למדריך לכתיבת הצהרת נגישות לאתר שהכנו במיוחד בשבילכם.

כל כמה זמן צריך לבצע בדיקת נגישות חוזרת לאתר?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, וזה דיי תלוי בסוג האתר, אופן השינויים המתבצעים בו וכו".

במקרה שמדובר באתר שהוא "סטטי" ולא מתבצעים בו שינויים לאורך השנים (לדוגמה אתר מהווה כרטיס ביקור), יש צורך לבצע בדיקת נגישות חוזרת כל 5 שנים.

במידה ומדובר באתר אינטרנט אשר מתבצעים בו שינויים רבים לעיתים תכופות, יש לבצע בדיקת נגישות לאותם רכיבים שהשתנו/נוספו במסגרת האתר בסיום השינויים. יש לשים לב שהשינוי מתייחס למבנה האתר והרכיבים שבו, תבניות חדשות שנוספו / פותחו מחדש או כל שינוי "פיתוחי" שבוצע בו.

בעת הוספת תוכן לתבניות קיימות (שגם אותו יש להוסיף בהתאם לדרישות התקן) אין צורך לבצע בדיקה נוספת אלא רק בדיקה תקופתית כפי שציינתי בסעיף הקודם.

למידע נוסף אודות ביצוע בדיקת נגישות מלאה ומפורטת בהתאם לדרישות התקן הישראלי

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת